Index / Standard / A Silent Voice Vol & period; 7 - Manga Review

A Silent Voice Vol & period; 7 - Manga Review

Det är dags att säga adjö som Shoya, Shoko, och resten av sina vänner till slut möta sina långvariga beklagar när de kliver in i nästa skede av livet. Lowdown Shoya har vaknat ur sin koma till följd av hans fall från en lägenhet balkong rädda Shoko f

A Silent Voice Vol & period;  7 - Manga Review

Det är dags att säga adjö som Shoya, Shoko, och resten av sina vänner till slut möta sina långvariga beklagar när de kliver in i nästa skede av livet.

Lowdown

Shoya har vaknat ur sin koma till följd av hans fall från en lägenhet balkong rädda Shoko från döda sig själv. Ödelagts av Shoya skada, har hans vänner börjat arbeta på deras aborterade filmen en gång, och Shoko har tagit en aktiv roll i att se saker genom att de har slutförts. Ändå är Shoko plågas av skuldkänslor över Shoya skada, och hon slutligen kollapsar i ångestfyllda tårar precis som Shoya vaknar upp på sjukhuset. Historien om dessa två tonåringar slutligen nå en överenskommelse kommer till en upplösning som Shoya snubblar ut från sjukhuset mot bryggan där Shoko gråter.

Hur var det?

Den tidigare del A Silent Voice väckt allt detta fängslande serien 'känslomässiga strängar till en orubbligt rå klimax på ett sätt som bygger på grunden som hela denna serie. Temat för denna volym skulle kunna karakteriseras som "konfrontation"; vi såg de olika drifts konfrontationer mellan tecken som Shoko och Naoka komma till en förgrunden, men ännu viktigare vi äntligen att se Shoko ropar hon konfronterade sin egen skuld i en exceptionellt illustrerad ordlös kapitel. Lämpligt är denna volym om att ge resolution till dessa olika konflikter, och lyckas just på grund av det sätt som det bygger bort av den tidigare volymen på ett sätt som tar serien långvariga teman i en tillfredsställande och passande sätt.

Volymen tre första kapitlen plockar upp under Shoya uppvaknande skildras i de sista sidorna i den tidigare volymen, och dessa kapitel skildrar den sanna känslomässiga klimax av denna serie i en otroligt gripande sätt. A Silent Voice har visat en underbar känsla för det dramatiska under de senaste två volymer, och detta fortsätter att vara sant här som Shoya snubblar in Shoko på bryggan där de tillbringade massor av tid tillsammans innan de två slutligen konfrontera varandra för första gången eftersom Shoya nedgång. Vad som följer är helt underbart att vi äntligen får se de två har sin första riktiga samtal med allt anges på bordet.

Shoko och Shoya möte på bron blir en sådan speciellt ögonblick på grund av det sätt som det visar på det sätt som dessa två har vuxit under loppet av serien, och det är verkligen häftigt att se dem delta i den typ av samtal som dessa två skulle aldrig ha varit känslomässigt bekväm med, men för sin resa tillsammans. En sak som gjorde denna scen särskilt engagerande för mig var det sätt som delar av samtalet är dolda från läsaren, vilket skapar en känsla av tydlig personlig koppling mellan Shoya och Shoko som de kommunicerar som känns dolda och personliga. Jag gillade att delar av deras samtal lämnas för läsarna att själv explicate, och detta fungerat riktigt bra eftersom de känslor i spel är aldrig osäker tack vare författaren Yoshitoki Oima s skickliga konstnärlig insats som gör utmärkt användning av dessa tecken kroppsspråk och ansiktsuttryck för att fylla i luckorna mellan sina ord. Hela scenen kändes otroligt nyanserad på ett sätt som passar det sätt som känslor har skildrats i denna serie hittills - det finns inga plattityder eller menings explication, utan ett underbart ögonblick där dessa två tecken skär genom messiness allt de känner och har gått igenom för att nå en verklig ögonblick av verklig förståelse. Denna scen framgångsrikt fört de senaste sex volymer Shoko och Shoya utveckling till en resolution, och jag var mycket nöjd med hur detta hanterades.

Även om det kan ha varit frestande att begränsa serien av med Shoya och Shoko s kulminerande lite förståelse, resten av volymen gör ett bra jobb att föra seriens andra återstående bågar till en meningsfull nära. Detta är särskilt tydligt i Shoko och Shoya: s respektive mödrar kommer att förstå under något spänd middag tillsammans på grund av Shoko mors känslor av ansvar gentemot Shoya mamma för Shoya skada, liksom i vädring av filmen som Shoya vänner äntligen färdig i hans frånvaro. Båda dessa scener fungerade bra på grund av det sätt som de erkänner den tillväxt som dessa tecken hade på grund av sina erfarenheter tillsammans, och jag gillar särskilt denna tillväxt beskrevs subtilt i de åtgärder som dessa tecken snarare än enbart i sina ord. Dessutom, jag gillade det sätt som denna serie såg till att ge varje tecken en känsla av personlig upplösning på ett sätt som kände kohesivt anslutna till sina bågar i tidigare volymer. På sätt och vis gjorde upplösningen ges till dessa tecken sina bågar ta på sig en starkare betydelse än deras set-up hade motiverat, och jag gillade hur alla dessa mindre bitar av nedläggningen spelas in gruppens totala upplösning meningsfullt.

Om denna volym har en scen som känns lite malplacerad, är det ett segment som visar sin film därefter visas på en verklig film händelse till en chockerande negativ och menar pigg översyn. Denna scen kändes lite utanför eftersom det kändes bortkopplad från den känslomässiga slutsatser tecknen drog så småningom från det, och det var inte särskilt uppenbart hur detta passar in i kast "bredare personlig utveckling heller. Men jag gillar att den här scenen som en tillfredsställande förklaring i att ge Shoya möjlighet att stödja sina vänner på ett sätt som visade hans förändrade själv i ett passande uppenbart sätt. Även om den här scenen utförande kunde ha varit tydligare på vissa sätt, är detta en särskilt litet klagomål i grander system av denna volym, och jag var mycket nöjd med det sätt som bågarna av dessa tecken fördes till ett slut.

Kapitlen i denna volym ägnas åt att föra den här serien till en nära genom att visa dessa tecken konfrontera sina respektive framtid eftersom många av dem, inklusive Shoya och Shoko, examen från high-school. Jag gillade att denna båge satte Shoko och Shoya nyfunna perspektiv till en meningsfull test och det cementerade återigen sin gradvis process av att kämpa vidare. Vi ser Shoya rekyl omedelbart vid tanken på Shoko lämnar Tokyo, men det som gör denna scen som sticker ut är introspektion som vi ser från Shoya som underbart visar att Shoya tillväxt på ett sätt som känns sant att oreda och ojämnheter att denna serie insättningar är en del av upplevelsen av att växa som människa. Om A Silent Voice har ett känslomässigt budskap, är det förmedlas effektivt av Shoya dialog i bilden ovan, och med detta slutvolym Jag är oerhört imponerad av det sätt som denna serie har förblivit trogen till detta meddelande i sin sammanhängande helhet. Gänget omgrupperar två år senare coming-of-age idag att begränsa ut serien i ett meningsfullt scen som ger oss bara tillräckligt tillfredsställande upplösning medan passande förmedla den totala hoppet var och en av dem har fått på grund av deras respektive resor.

Slutgiltiga tankar

A Silent Voice Vol. 7 bringar denna serie avslutades i en volym full av katharsis som känns tematiskt sant till upplevelsen av att växa som en person som dessa tecken har åtagit sig. Denna volym gör en skicklig jobb för att visa vad som behöver visas samtidigt som precis tillräckligt ur sikte på ett sätt som gör det möjligt för läsaren att dra sina egna slutsatser om upplösningen nås av vart och ett av dessa tecken. Detta stöds av det sätt den visar sitt arbete genom att visa mycket synligt genom de åtgärder av sina karaktärer på det sätt som de har ändrats även om det är kvar upp till läsaren att ta bort vad de kommer från dessa förändringar. Dessutom är konsten här fantastiska och komplement bidrar till att förmedla känslomässiga slag i denna berättelse extremt effektivt. A Silent Voice är utan tvekan en svår läsning, men denna volym ger allt till ett meningsfullt nära som lever upp till de höga förväntningarna detta känslomässigt potent serien har rönt.

Vad gör våra värderingar detta?

A Silent Voice Vol. 7 har översatts av Stephen LeCroy och publicerad av Kodansha Comics USA den 31 maj, 2016. Skriven av Yoshitoki Oima började serien i 2013 i Kodansha Weekly Shonen Magazine, och avslutades i slutet av 2014 med sju volymer. En anime film är för närvarande i produktion.

Länkarna ovan hjälp stödja oss (ej Gawker). Klicka här om du har frågor!

Du kan kolla in alla våra A Silent Voice recensioner här!

Vol. 1, vol. 2, vol. 3, vol. 4, vol. 5, vol. 6

Tycker du våra recensioner och vill stödja oss? Allt du behöver göra är att ge oss en uppföljning på Twitter via denna länk! Varje följa räknas, tack för ert stöd!

Vi är Taykobon, ditt hem för omdömen om manga och ljus romaner. Var noga med att följa oss på twitter @ taykobon för fler uppdateringar och för att få de senaste händelserna! Vi strävar efter att ge snabb täckning av manga och ljus nya versioner, för en lista över varje översyn som vi har skrivit kan du kolla här. För mer info om Taykobon, kontrollera här. Om du har läst detta arbete eller har några frågor eller kommentarer, skulle vi älskar höra från dig i kommentarerna nedan!

* Kopiera föreskrivs Taykobon efter utgivare.
Om du haft denna översyn kan du gillar dessa recensioner samt: