Index / konst / Assassin recension - captivatingly hypnotisk & comma; om ogenomtränglig & comma; wuxia berättelse

Assassin recension - captivatingly hypnotisk & comma; om ogenomtränglig & comma; wuxia berättelse

Shu Qi är enastående som straffas mördare återvänder till sin hemstad, i Hou Hsiao-Hsien mystiska film, med scener av sublima gorgeousness Det finns en sådan delikatess och artisteri här ... Qi Shu (Nie Yinniang) i The Assassin Hou Hsiao-Hsien vackra

Shu Qi är enastående som straffas mördare återvänder till sin hemstad, i Hou Hsiao-Hsien mystiska film, med scener av sublima gorgeousness

Assassin recension - captivatingly hypnotisk & comma;  om ogenomtränglig & comma;  wuxia berättelse

Det finns en sådan delikatess och artisteri här ... Qi Shu (Nie Yinniang) i The Assassin

Hou Hsiao-Hsien vackra och mystiska filmen The Assassin kommer här efter att en sensation premiär i Cannes förra året, där dess hypnotiska adagio tjänade Hou regissörens pris och kännare hyllas den som ett mästerverk. För mig, avslöjade en andra visning mer av denna film erotiska kvalitet, mer av sin potential som en anti-vålds liknelse, eller till och med en mytisk behandling av barndomen nedläggning och sökandet efter stängning. Jag beundrar det mycket, men jag kan inte ge Assassin hela mitt hjärta på grund av dess dunkla kvalitet, och min känsla är att utan läxor, är en del av filmen fortfarande lite ogenomtränglig. Men detta är en del av det som gör det krävande och utmanande.

Guardian filmvisningen omdöme om The Assassin

Assassin är anpassad från den 9: e-talet wuxia kampsport berättelse av Pei Xing. Det finns en utsökt vackra och rustade prestanda från Shu Qi som Nie Yinniang, kidnappades från sin familj vid en ålder av 10 med en nunna Jiaxin (Sheu Fang-yi), och utbildade för att vara en mördare av korrupta och onda tjänstemän. Men Yinniang misslyckas i ett uppdrag, eftersom hennes mål-offret hade hans nyfödde son med honom och hon kunde inte gå igenom med det. Att straffa henne, att hennes husmor order henne återvända till sin hemstad Weibo, där hon måste mörda provinsguvernören Tian Ji'an (Chang Chen): hennes kusin, som hon en gång var trolovad.

Hou sammansättning artisteri är makalös, och hans sammanställning av stunder av stillhet med plötsliga kastbyar av striden är ett under av ren teknik, och så är ett verk av fotografen Mark Lee Ping Bin. Ännu The Assassin kan återuppliva en debatt om wuxia som dök upp för 15 år sedan, när Ang Lee släppt sin mycket mer kommersiell Crouching Tiger Hidden Dragon. Wuxia var en populistisk underhållning tradition, trots allt: det kan vara snabb och rolig. Kan dessa nya prestige versioner vända den till en glacial, orientalist objets för västerländska konsumenter? Tja, är det enda som kan motverka denna reservation själva filmen. Dess stunder av sublim gorgeousness är fängslande. Det finns en sådan delikatess och artisteri i Assassin, som om filmen spunnet av några utsökta, försvinnande vävnad av ädla material, som Donne: s "guld luftiga tunnhet slå". Den som bryr sig om stora filmskapande måste se The Assassin.