Index / konst / Bokrecensioner roundup: fostra söndag & semi; Button Box & semi; City of Thorns

Bokrecensioner roundup: fostra söndag & semi; Button Box & semi; City of Thorns

Vad kritikerna tänkte fostra söndag från Graham Swfit The Button Box av Lynn Knight och City of Thorns Ben Rawlence Lynn Knight The Button Box är "en fascinerande social historia". Foto: Linda Nylind för Guardian Graham Swift, vars profil hade d

Vad kritikerna tänkte fostra söndag från Graham Swfit The Button Box av Lynn Knight och City of Thorns Ben Rawlence

Bokrecensioner roundup: fostra söndag & semi;  Button Box & semi;  City of Thorns

Lynn Knight The Button Box är "en fascinerande social historia".

Graham Swift, vars profil hade doppat eftersom hans Booker vinnande sista order två decennier sedan, kom överens om att vara tillbaka i toppform med vad John Sutherland i Times beskrivs som "en erotisk novell". Fostra sunday är en kompakt berättelse om en trappa-nedervåningen affär, ett ögonblick av tragedi och en husa intellektuella uppvaknande - ligger 1924 på en dag på året som tjänarinnor garanterades en semester. Sutherland tippade detta "motgift mot cloying sentimentalities av Downton Abbey" för Man Booker listan, men påpekade att på 132 sidor, kan det underblåsa debatten om längd som rasade när Ian McEwan novell På Chesil Beach gjorde 2007 lista. (I själva verket, James Runcie i Independent beskrev boken som "På Chesil Beach, endast med bättre sex".) Hannah Beckerman i Observer kallade boken "kraftfulla, filosofiska och utsökt observerade"; i en mening är "en feministisk historia - föräldralös tas i bruk vid 14 som finner sin röst, sin självständighet och en framgångsrik yrke. Men det är också en saga, en berättelse om fattigdom, av serendipity, ambitionsnivå och transformation. "" Den archly module, exakt prosa (en hybrid av Henry Green och Kazuo Ishiguro) är en ära att läsa, "bekräftade Ian Thomson i Evening Standard. "Nu 66, är Swift författare högst upp i sitt spel."

Lynn Knight The Button Box avser historia genom sybehör, som Knight använder en samling av knappar och rester ärvt från sin mormor som en utgångspunkt för att utforska "tyget, bokstavliga och metafor, av kvinnorna som bar dem. Det är en lysande föreställning ", skrev Daisy Goodwin i Sunday Times, medan Jane Shilling i Daily Mail beundrade en" fascinerande sociala historia "som illustrerar Virginia Woolf maxim att kläder" förändra vår syn på världen och världens syn på oss ". Shirley Whiteside i Independent on Sunday kallade det "en viktig bok, spåra enorma förändringar i kvinnors liv genom den ringaste av fästanordningar". Men Rachel Cooke i Observer hittade bokens "droppa av historia, personlig och samlat" gjorde det "en-sak-efter-en annan typ av en bok: förtjusande på platser och härlig att doppa i, men på wearying sidan om man läser från början till slut ".

City of Thorns Ben Rawlence följer livet för människor han mötte som forskare i Dadaab, världens största flyktingläger i norra Kenya, nära Somalia gränsen, där allt som växer är törnbuskar. Katrina Manson i New Statesman fann det "ett absorberande bok, full av hjärta, men sköt igenom med bitterhet mot ett system som har fördömt flyktingar till livet i" en öppen anstalt i öknen "". Christina Lamb i Sunday Times kallade det "ett mäster konto" som tar hem verkligheten bakom statistiken, med en beskrivning av lägret ekonomi som är "fascinerande och chockerande, baserat på smuggelvaror och återförsäljning av FN ransoner", medan Jennifer Senior i New York Times den kanske mest upprörande temat för "ambitiös, moraliskt brådskande bok" är den "existentiella plåga" av lägerlivet: "de flesta av flyktingarna i Dadaab har föga hopp om att lämna." "i Rawlence händer, flyktingar blir individer med kända problem: hur man hittar ett jobb, kärlek, ett bättre liv ", skrev Tristan McConnell i Times. "Han retar ut en berättelse som, liksom Dadaab själv, pulserar av liv. Hans mål är att göra avlägsna liv roll, och att han lyckas. "