Index / konst / Brooklyn & semi; James White & semi; Suffragette & semi; Han döpte mig Malala & semi; Praktikanten och halv; Brända & semi; Det hände en natt - recension

Brooklyn & semi; James White & semi; Suffragette & semi; Han döpte mig Malala & semi; Praktikanten och halv; Brända & semi; Det hände en natt - recension

Saoirse Ronan lyser i en saga av New York, Bradley Cooper lägger det på en skylt - och varför unfancied James White förtjänar en andra titt Den "extraordinära" Saoirse Ronan och Domhnall Gleeson i Brooklyn. Foto: Allstar / Lionsgate Oscar natt,

Saoirse Ronan lyser i en saga av New York, Bradley Cooper lägger det på en skylt - och varför unfancied James White förtjänar en andra titt

Brooklyn & semi;  James White & semi;  Suffragette & semi;  Han döpte mig Malala & semi;  Praktikanten och halv;  Brända & semi;  Det hände en natt - recension

Den "extraordinära" Saoirse Ronan och Domhnall Gleeson i Brooklyn.

Oscar natt, i all sin bleka, elephantine ära, är över oss, och den bästa bilden loppet verkar vara en tät ett mellan The Revenant, Spotlight och The Big Short. Oavsett vilken vinner, det ska ha slagit en överlägsen kandidat i Brooklyn (Lionsgate, 12), John Crowley och Nick Hornby s glimma, full-hearted anpassning av Colm Tóibín roman, ett bedrägligt enkel historia av fysisk och psykisk vidarebosättning som ters upp ovanligt generositet mot nästan varje tecken. Inget mer, naturligtvis, än Saoirse Ronan är Eilis, en ung irländska invandrare tyst carving sin plats i The Big Apple, brottas mellan att verkligheten och löftet om mer självbelåtna lycka tillbaka hem.

Det är inte en fråga om liv och död, men slits liv och livet drama här är inte mindre brådskande och rörliga: denna vackra film förstår vikten och konsekvensen av praktiska och romantiska beslut vi tvingas in när vi kanske inte har levde tillräckligt för att göra dem. Ronan får inte vinner på söndag, men detta är den besotted skyltfönster hennes alabaster tyst films funktioner har väntat på: Eilis är varje tanke, henne varje rädsla, skrivs in i det extraordinära ansikte.

Det fanns ingen Oscar uppmärksamhet - inte ens ett brittiskt biopremiär - för James White (Soda, 15), och Josh Mond superb, tuff och anbud brutna familjestudie kan anse sig lurade på båda dessa punkter. Visst de extraordinära, smärt riven föreställningar av Christopher Abbott och Cynthia Nixon, som en självdestruktiv slak och hans kärleks frustrerad, cancerdrabbade mor, har få jämlikar bland kvällens nominerade: det är en av de mest exactingly utförda observationer av hur som föräldrar och barn skadar varandra, oavsiktligt eller på annat sätt, har vi sett på senare tid. Men detta är inte lugubra elände porr: Mond film har euforiska ökningar av mänskliga ärlighet och varm, arg känsla som vrider sig i hopp.

Se trailern för James White.

Jag önskar hellre jag skrev den sista meningen om Sarah Gavron och Abi Morgan Suffragette (Fox, 12), en film som verkligen kom på skärmar med ambitiösa mönster på utmärkelser ära, och har varit påfallande frånvarande från konversationen sedan dess. Ökningen av kvinnors sociala och politiska unionen verkligen borde ha gjort för en medryckande, stor duk bit av prestige historia, men filmen tar en markant skygg, begränsad syn på en berättelse om revolution och frigörelse. Endast Carey Mulligan, som publikens fiktiva fönster på rörelsen, ger blixtar av stål som skär genom den smakfulla hessian stoppning av det hela; annars är det en Smutsgul missad chans.

Som han kallade mig Malala (Fox, PG), en annan blivande inspirerande porträtt av en verkligt inspirerande kvinnlig aktivist: den naturliga intelligens och initiativ teen nobelpristagaren Malala Yousafzaigo självklart, men Davis Guggenheims blankt fjäskande dokumentär återblickar plikttroget hennes dygder ändå , sällan når under ytan för att berätta något vi kanske inte vet.

Se trailer för Suffragette.

Ändå båda filmerna skryta mer feministiska gumption än Nancy Meyers s halta praktikanten (Warner, 12), en arbetsplats komedi med stympade inklings av en modern social agenda. Anne Hathaway go-få mode entreprenör och familj kvinna får ha allt, men endast med twinkly hjälp av en välvillig PA spelas av - uppmärksamma, för detta är dess ett skämt - Robert De Niro. Hur den vita alfahannen har fallit! Och ändå vad visdom han fortfarande har att ge till stånd unga kvinnor! Meyers har länge etablerat ett rykte för lineny exklusiva önskan uppfyllelse; det gav sina cushiony bekvämligheter i det förflutna, men har aldrig verkade ganska denna inskränkta.

När det gäller lätta berättelser om privilegierad professionell stam gå, jag har mer tid för John Wells allmänt förlöjligas Burnt (EIV, 15), där Bradley Cooper dåliga-boy culinary undrar träffar London haute cuisine scen, bara för att finna sin swagger tämjas av Sienna Miller rätt sinnade sous kock och ensamstående mamma. Det är minst lika dumt som det låter, men gjorde välsmakande med guldpläterade produktionsvärden och Cooper alltmer imponerande talang för att exponera bristly självförakt under glib all-American furstar han spelar.

"Välsmakande", under tiden, är kanske inte ordet för Aussie engångs The Smuggler (Trinity, 15), varav spänningen hänger på den fjädrande systemet i en olycklig heroin mule fångas på flygplatsen mag - och hölls i förvar tills förtäring varor dyker upp. Blandningen av gross-out komedi eskapad och är väl, tätt knuten uthållighet thriller mest utmärkande, men det är en godmodig nyhet.

Titta på det och förundras ... Det hände en natt.

Tillbaka till Oscars, där för någon missnöjd med resultatet av söndagens utmärkelser, är Mubi närvarande streaming en välkommen påminnelse om Akademins tillfällig, gäckande förmåga att få det rätt. En av de mest rent angenämt filmer någonsin att belastas med bästa bildpris, hände Frank Capra är det en natt ärligt ser så färsk och sprallig idag som det gjorde redan 1934: att pinballing, pepparmynta-skarp dialog, med dess snabba underström av sexuell och könspolitik, så lithely lobbed mellan Clark Gable och Claudette Colbert, gör de flesta Hollywood romantiska komedier ser svagt bakåtsträvande i jämförelse. Om du aldrig har sett det förut, titta på, förundras och försök inte att undvika den gnagande tanken att dess spänstiga fröjder säkert skulle trampas av macho gurnings från The Revenant i en modern utmärkelser ras.