Index / Standard / Corpse Party: Blood Täckt Vol & period; 1 - Manga Review

Corpse Party: Blood Täckt Vol & period; 1 - Manga Review

En stormig natt, en sista farväl, en pakt evig vänskap, och en hemsökt grundskola. Kommer våra ödesdigra studenter avsluta sin sista dag tillsammans som deras sista dag i livet? Lowdown När en grupp vänner från Kisaragi akademi klass 2-9 finner sig f

Corpse Party: Blood Täckt Vol & period;  1 - Manga Review

En stormig natt, en sista farväl, en pakt evig vänskap, och en hemsökt grundskola. Kommer våra ödesdigra studenter avsluta sin sista dag tillsammans som deras sista dag i livet?

Lowdown

När en grupp vänner från Kisaragi akademi klass 2-9 finner sig fast inne i skolan efter timmar, de väljer att använda en vänskap charm att hålla ihop, som en av dem kommer att lämna skolan för bra nästa dag. Men inte allt är som det verkar, eftersom gruppen plötsligt får kastas ut ur deras egen säker verklighet och i korridorerna av ett hemsökt Grundskola som stod där deras egen skola står nu bara några korta år tidigare. Nu instängd i denna alternativa dimension fylld med förfalla, spöken och lik, kan dessa studenter hitta sin flykt? Eller kommer bara sluta som skolans senaste offren?

Vem är det till?

De som letar efter en sadistisk, sexig och groteska skräck manga (med en touch av humor) kan hitta något här. Inte för svag i hjärtat.

Detta råkar också vara en anpassning av Video Game med samma namn, som också hade en Anime OVA anpassning.

Hur var det?

Corpse Party: Blood Täckt var en intressant läsning, en märklig blandning av toner och stilar som alla rättigheter borde verkligen inte passar så bra ihop. Skräck och chibi konst, tarmar och bröstet grip svänger denna manga vilt från en sak till nästa, eftersom det juggles alla dessa disparata element i en enda berättelse, och lyckligtvis det mesta fungerar, hamna som en manga version av en tonåring slasher film som inte brottas med några intressanta underliggande teman.

Nu full information: Jag, granskaren, är inte någon som vanligtvis klockor skräck / slasher media som sådan, men som en outsider jag sluta att hitta en anständig summa att njuta av i denna bok. Det mest överraskande sak om den här boken i mina ögon, var hur mycket jag haft vilt skiftande artstyle. För medan den "normala" stil är en mjuk, rundad stil (sannolikt att kallas "Moe" av vissa) manga har åtminstone ytterligare 2 distinkta stilar: ännu mer deformerad, runda och mjuka chibi stil och en alltför överdrivna, hyper-detaljerad och mörkt skuggade stil för användning i groteska, skrämmande och oroande scener. Alla tre av dessa stilar, normal, chibi och groteska alla har sina förtjänster, med konsten att uttrycksfulla, kan hjälpa till att förmedla en stor mängd känslor denna serie försök att förmedla mycket snabbt. Men det är inte bara konsten i sig som gör den här serien arbete, men hur den använder samma konst stilar för att förmedla några av de dolda betydelser.

Under den mellersta delen av boken framför allt blir det tematiska underström om att hantera stress och den känslomässiga vägtull att hålla ett glatt ansikte på. Det var här i synnerhet om de tidigare whiplash esque tematiska växlar mellan skräck och komedi verkligen kände rätta tjänat som huvudpersonerna i denna båge, Seiko och Naomi, har stämningen byta som ett karaktärsdrag och karaktär folie respektive. Seiko särskilt som den eviga optimisten, faktiskt genomgår några ganska bra utveckling, utveckling som hjälpte mig magen några av hennes trevande humor. Men eftersom ett aktivt deltagande i "fanservice" var en del av hennes karaktär, jag hittade inte det alltför irriterande, eller åtminstone bara så irriterande som karaktären Naomi själv fann det, så det faktiskt hjälpt till att dra mig in i berättelsen och inte bara spåra ur min nedsänkning. Det skickliga handlag i sig förhöjd för mig vad som kunde ha varit en rent medioker historia till något mycket mer intressant.

Den andra aspekten som höll mig förbryllad hela var mysteriet med den hemsökta grundskolan. Valet av spöken verkar köra på vissa specifika teman, och deras obduktion beskrivningar faktiskt låsa upp förvånansvärt rika teasers av bakgrundshistoria, som bara fick mig att bli ännu mer investeras som vi åkte.

Denna första volym är dock inte helt utan fel ändå. Det första kapitlet, just nu, verkar lite fristående. Det är inte ett fruktansvärt kapitel, men vad det sätter upp en stor rollistan, av vilka de flesta inte ens dyker upp i resten av denna första volym, som historien fint delar av för att fokusera på ett par små delmängder av grupp en i taget. Så medan i det långa loppet är det inte en dålig idé för denna start kapitel att existera som en serie öppnare, som en enda volym (eller dubbla volymen eftersom detta är en 2-i-1 omnibus version) vad vi har kvar är en stort urval av rösterna som knappt identifieras och med lite visat personlighet. Detta kommer sannolikt att fastställas senare, men nu möjligheten att uppfylla dessa andra tecken är inte alls lika tilltalande som fastnar de få som redan har konkretiseras.

Slutgiltiga tankar

Corpse Party: Blood Täckt slutade en överraskande bra serie, allt beaktas. Med intressanta konstnärliga val, en bra mysterium, och några smarta skrift som motiverade några av de mer potentiellt av att sätta "fanservice", gjorde det mig att vilja fortsätta med denna serie. Det kanske inte är den mest originella av skräckhistorier där ute, men det lyckas göra även dess klichéer intressant att läsa.

Vad gör våra värderingar detta?

Corpse Party: Blood Täckt Vol. 1 publicerades av Yen Press den 24 maj 2016 och översattes av Alethea och Athena Nibley. Berättelsen är skriven av Makoto Keduin, med konst hanteras av Toshimi Shinomiya. Volym 2 utsläpp på engelska den 30 augusti 2016.

Länkarna ovan hjälp stödja oss (ej Gawker). Klicka här om du har frågor!

Tycker du våra recensioner och vill stödja oss? Allt du behöver göra är att ge oss en uppföljning på Twitter via denna länk! Varje följa räknas, tack för ert stöd!

We'reTaykobon, ditt hem för omdömen om manga och ljus romaner. Var noga med att följa oss på twitter @ taykobon för fler uppdateringar och för att få de senaste händelserna! Vi strävar efter att ge snabb täckning av manga och ljus nya versioner, för en lista över varje översyn som vi har skrivit kan du checkhere. För mer info om Taykobon, vänligen checkhere. Om du har läst detta arbete eller har några frågor eller kommentarer, skulle vi älskar höra från dig i kommentarerna nedan!

* Kopiera föreskrivs Taykobon efter utgivare

Om du haft denna översyn bör du kolla in: