Index / konst / Den danska Girl recension - lite för mycket glättade

Den danska Girl recension - lite för mycket glättade

Historien om trans pionjär Lili Elbe skalas av komplexitet och risk till förmån för slick, överdådiga kostym drama "Alltför många scener distractingly domineras av en perfekt klänning eller en hänförande art nouveau fönster ': Eddie Redmayne och Alic

Historien om trans pionjär Lili Elbe skalas av komplexitet och risk till förmån för slick, överdådiga kostym drama

"Alltför många scener distractingly domineras av en perfekt klänning eller en hänförande art nouveau fönster ': Eddie Redmayne och Alicia Vikander i den danska Girl.
Photograph: Agatha A Nitecka

Det finns en scen i den danska Flicka i vilken en grupp kvinnliga butiksbiträden i 1920 Köpenhamn får höra av sin handledare som betjänar kunder är en fråga om prestanda. En ny rekrytera ger en vetskap leende, liksom kanske hon; ty hon är Lili Elbe, född hane som heter Einar Wegener, och vet en sak eller två om att spela en roll. Baserad på den sanna historien om en banbrytande mottagare av en könsbytesoperation, och på David Ebershoff bok med samma namn, Tom Hooper drama betonar ständigt dimensionen av att agera på könsidentitet - men alltför ofta i filmen, suddar prestanda oroligt med pantomim.

År 2015, trans teman och karaktärer uppnått sin största mediabevakning men: på TV, transparent och BBC2 pojke möter flicka, på bio, mandarin och den australiensiska drama 52 tisdagar; i den verkliga världen (eller åtminstone att dimmig zon där det skär med planet Vanity Fair), Caitlyn Jenner. Även utan tvekan den mest vanliga vänliga sådana fenomen, är den danska flickan uppenbart allvarligt i uppsåt. Men det är en ansträngd, glänsande affär där komplexiteten och utmaningen Lilis väg att bli är begravda under en glasyr av överdådig design och båge agerar.

När vi först träffa unga målare Einar (Eddie Redmayne) och Gerda Wegener (Alicia Vikander), de njuter av en lycklig, anbud äktenskap, endast fördärvas av skillnaderna mellan deras yrkesmässiga nivåer av framgång. Einar är en hyllad skaparen av nakna nordiska landskap, medan Gerda blir ingenstans som porträttör - inte minst på grund galleriet systemet är ovilliga att ta emot kvinnor. Så en dag deras dansare vän Ulla (en oroväckande uppsluppen Amber Heard) är sent för ett porträtt sammanträde. Gerda talar sin man att vikariera i strumpor och balettskor - och smal ben Einar synligt upplever en frisson själv uppenbarelse. Senare, säger Einar uppskattande på Gerdas nya negligee: "Jag kan låta dig bära det," Gerda säger retsamt. "Jag kan njuta av det", Einar svarar. Paus. Gerda (försiktigt): "Finns det något du vill att jag ska veta?"

Den danska flicka Vikander och Hooper: "Historien har en tendens att hård baka i sina egna fördomar" - videointervju

Det finns flera sådana inslag i Lucinda Coxon manus som flirta olyckligt och självmedvetet med fars. Det finns scenen där Einar första tvär klänningar i allmänhet, och lockar en spännande beundrare, spelad av Ben Whishaw. "Du är annorlunda än de flesta flickor," faror längtande Whishaw, ett ögonblick som Lili tårta svar - "Det är inte en mycket ursprungliga linjen" - kan inte rädda från absurditet.

Filmens största problem - men uppenbarligen även dess varma försäljningsargument - är Redmayne prestanda. Det är en mycket fysisk rendering: tyngdpunkten ligger på Einar lära sig att vara Lili och Redmayne fångar fint Einar studie av en viss stiliserad kvinnlig kroppsspråk, med varje lutning huvudet och tur fotleden. Men han overdoes det. Affectingly översvallande när han spelade Stephen Hawking i The Theory of Everything, Redmayne här lägger det på med en pärla handtag murslev, obevekligt arbetar de toothy leenden och tystlåten avvärjas blickar; du nästan förvänta sig att piska ut en fläkt för att fladdra sina ögonfransar bakom.

Samtidigt gör Vikander det klart att Gerda är en tuff modern kvinna, men fästingar det 21-talet "feistiness" rutan lite för kraftigt. Den svenska stjärnan använder ungefär samma slappt patricier engelsk accent som hon gjorde i Testament of Youth, men med en mer louchely lugn intonation, som om hon har permanent en cigaretthållare i munnen (och ofta hon gör).

Trots Lilis eventuella historiska operation som utförs av kirurgen Dr Warnekros (en BEHÄRSKAD men imponerande Sebastian Koch), vi får bara den mest ytliga känsla av huvudpersonen genomgår en process som är på något sätt farligt, eller faktiskt fysiskt. Denna övergripande abstraktion garanteras av filmens estetiska glans. Det är alla ganska vacker - Eve Stewart designer, Paco Delgado kostymer och Danny Cohen fotografi kombineras för att göra en läcker, målerisk produktion. Ändå Hopper överanvändning skönhet - alltför många scener distractingly domineras av en perfekt klänning eller en hänförande art nouveau fönster.

Filmen syftar till att fånga kamp självförverkligande, mycket som Hooper gjorde en sådan uppmärksamhet i Kungens tal, men det finns lite dramatiska tyngd; här hans exakta, beräknad stil åberopar känsla, snarare än väcker det. Skräddarsy sin historia till kraven i prestige kostym drama, detta värdig, oblodig film bort operationsbordet från Lili Elbe berättelse och sätter soffbord i dess ställe.