Index / Standard / Dragon Ball Xenoverse 2: Tay Review

Dragon Ball Xenoverse 2: Tay Review

Den första Dragon Ball Xenoverse var en rolig ny av den klassiska super kämpar serien. Xenoverse 2 syftar till att utveckla det genom att lägga till fler tecken, scener, transformationer och en ny berättelse som har du retracing seriens historiska sl

Dragon Ball Xenoverse 2: Tay Review

Den första Dragon Ball Xenoverse var en rolig ny av den klassiska super kämpar serien. Xenoverse 2 syftar till att utveckla det genom att lägga till fler tecken, scener, transformationer och en ny berättelse som har du retracing seriens historiska slagsmål. Det lyckas för det mesta men lägger till några nya frustration på vägen.

Conton Stad

En av mina största klagomål om den ursprungliga Xenoverse är det faktum att navet världen, dubbat Toki Toki stad, var liten, segmenterad, och svårt att komma runt. Lyckligtvis Xenoverse 2 har en ny, mer koncentrerad nav kallas Conton City. I stället för att delas upp i tre huvudavsnitt, Conton City är en stor karta med små regioner som representerar kända Dragon Ball lokaler.

I den nya staden, hittar du samma bekvämligheter du är van vid från Xenoverse. Shoppingdistriktet har ställen att köpa nya kläder, nya rörelser och objekt. Det finns, som tidigare Xenoverse, uppdrag spridda över hela världen också. Dessa uppdrag kan komma från slumpmässiga NPC, eller från välkända karaktärer från serien.

Conton Staden fungerar också som navet för att möta andra spelare, som liknar tornet i Destiny. Om du ser en annan spelare kan du bjuda in dem att delta i en fest, dubbade lag i Xenoverse 2, men dessa grupper endast kvarstår för sessionen, och är borta när du är klar att spela. Jag skulle ha velat se fler alternativ för att gruppera upp med andra spelare, men vi återkommer till det senare.

Trots allt kondenseras i en karta i det nya centrumet, är det inte alls trångt. Conton City är ett spretigt karta; så mycket så att det kan vara besvärligt att korsa till fots. Lyckligtvis, i början av spelet, du får en bil att rida, och senare kommer du låsa upp förmågan att flyga. Flyger runt i staden känns kul, men även det kan ta en stund om du reser från ena änden av kartan till en annan. För att försöka lösa det, är kartan prickade med små robotar som teleport dig till olika platser av intresse, förutsatt att du har låst upp dem genom att besöka dem i förväg.

Introduktion till Instruktion

I båda Xenoverse spel du väljer att träna under ett antal tecken från Dragon Ball Z från stora karaktärer som Goku och Vegeta, vissa inte så stora namn som Herkules och Yamcha. Xenoverse 2 struktur för denna typ av utbildning är mycket lika, med undantag för en stor skillnad.

I den ursprungliga skulle mentorer dyka upp och försvinna från Toki Toki stad utan rim och reson. Om du såg en karaktär och ville inte träna under dem ännu, det fanns ingen garanti för när de skulle återvända, vilket var otroligt frustrerande. Lyckligtvis har detta åtgärdas i Xenoverse 2. Varje instruktör är alltid på samma ställe och aldrig lämnar. Den här gången, för att få nya instruktörer för att visa upp, måste du ta ett test. Efter att ha gjort ett visst antal träningsuppdrag med olika lärare, kommer du att presenteras med möjlighet att ta ett test för att gå vidare till nästa rang. Med varje ny rang kommer nya instruktörer, som var och en kommer att lära dig några super drag och en högsta drag. Det är en mycket trevligare system än det vi fick i den ursprungliga Xenoverse och visar utvecklarna lyssnar på fansens gnäller.

expertuppdrag

En av mina favorit nya tillägg i Xenoverse 2 är expertuppdrag. En expert uppgift är så nära en av Destiny: s räder som du får i en Dragon Ball spel. Var och en gör det möjligt för upp till fem spelare att arbeta tillsammans för att ta ut en större skala fiende som en gigantisk apa eller en påslagen version av en av de vanliga fiender, som turles eller Lord Slug.

Var och en av dessa typer av fiender har några trick upp sin ärm för att hålla alla fem spelare på tårna. En typ av attack skickar spelare till olika portaler, medan en annan kommer att skicka dig till en dimension för att bekämpa själv. Medan du kämpar dig själv, kommer din karaktär slå på dina allierade på andra sidan. För att undkomma kan du antingen slå din dubbelgångare, eller dina vänner kan slå ut dig. Det är en cool mekaniker som gör Xenoverse 2 känns som mer än bara en annan fightingspel.

deltagarlistan

Vid något tillfälle har varje Dragon Ball karaktär varit spelbar i åtminstone en av de många, många spel baserade på serien, om inte mer, så det borde inte komma som någon överraskning att Xenoverse 2 klarar att packa i ett stort antal fan favorit tecken till dess roster.

Några tecken från Toriyama senaste Dragon Ball Super, har lagts till blandningen den här gången också. Det nya Future Stammar är i Xenoverse 2, som drabbas och Cabba. Bortsett från dem finns några tecken som verkligen ny på detta iteration, men alla namn man kan förvänta sig är där, från Goku och Vegeta till mindre karaktärer som Zarbon och Dodoria och alla däremellan.

Bekämpa

Även med alla dess MMO liknande element, Xenoverse 2 är en kamp spel först och främst. Precis som sin föregångare, verkar stridssystemet grunt vid första anblicken, men så småningom avslöjar en dold djup desto mer får du lära sig det. Det är lätt att mosa ut enkla kombinationer som är spännande, men dina motståndare har ett gäng olika defensiva alternativ för att hjälpa till att vända tabellerna.

Åtgärden fångar känslan av animen perfekt. Om du blir era runt, kan du försvinna bakom din motståndare och motattack. I strid du har två mycket viktiga mätare för att hålla ett öga på din ki och uthållighet. Ki styr din förmåga att använda seriens signaturenergiattacker och uthållighet styr hög hastighet rörelse och försvar. Uthållighet förbrukas ganska snabbt om du bestämmer dig för att blockera en stor balk attack eller upprepade gånger försvinna fly en motståndare, så du måste vara försiktig. Den här gången, utvecklarna verkar ha avsiktligt gjort det svårare för större balk attacker att slå, så du måste dyka djupare in i kombinationssystem för att räkna ut hur du ansluter med några av de mest givande tekniker.

Online Play

Om Xenoverse 2 är halv kämpe och halv MMO, är bara typ av okej den senare hälften. Tyvärr har teamet bakom serien inte riktigt lärt sig att bättre ansluta spelare. När du är i en grupp, är online-spel är ganska smärtfritt, men installationen av det hela är ännu mer av en förtret än något just nu.

Du kan gruppera med människor från antingen single player lobbyn eller multiplayer lobby som är trevligt, men om du vill köra uppdrag med samma grupp av människor, börjar saker för att få lite knepigt. För att starta en grupp, måste du gå till laget räknaren, som endast är tillgänglig i multiplayer lobby. När du ställer in i ett team, har ledaren att sedan ställa in ett rum för uppdraget laget vill ta itu med, då varje gruppmedlem måste uppfylla på plats och prata med samma NPC för att starta uppdraget. Det är inte så hemskt på egen hand, men när man betänker det faktum att du måste göra det för varje uppdrag du vill göra, blir det gamla snabbt.

Berättelsen

Dragon Ball har aldrig varit känd för att ha en utmärkt berättelse, och Xenoverse serien är inte annorlunda. Ungefär som den ursprungliga, till Xenoverse 2 kretsar kring skurkarna messing med tidslinje händelser döda Goku och vänner. Som en tid Patroller är ditt jobb att rätta dessa fel och åter saker att deras rättmätiga tillstånd. Det är i huvudsak exakt samma historia som den ursprungliga, med några nya aktörer och vändningar på vägen.

Även om du spelat det första spelet, måste du skapa en ny karaktär när du börjar. Efter några uppdrag och får du möjlighet att importera din karaktär från originalet, men du kommer inte få spela som dem. Istället ser du din gamla karaktär i olika mellansekvenser, och de kommer att vara talade om som om de är en legendarisk hjälte. Det är en cool liten touch, men ingenting så betydande att de som inte spelade originalet skulle vara miste.

transformationer

Vad skulle en Dragon Ball spelet vara utan förmågan att förvandla? Den här gången har varje spelbar ras en omvandling alla sina egna. Omvandlingarna kan vara något av en besvikelse men. Saiyans till exempel kan bara förändra så högt som Super Saiyan 3, som gjordes föråldrade med införandet av Super Saiyan Gud och Super Saiyan Blue i Dragon Ball Super. Den Frieza ras, men kan ta på Frieza nya gyllene form som debuterade i samma film som Super Saiyan Blue. Den Majin ras kan förvandlas till en mindre barnslig form liknar Buu kan Namekians bli jätte och jordlingar, av någon anledning, kan kalla elstolpe och flygande nimbus.

Det finns fortfarande en hel del DLC planerat, information om vilka för närvarande ganska tunn, så det finns en chans att vi kan få några av de saker som känner förbises, men som det ser ut nu känns det som en missad chans.

Om du är en Dragon Ball fan, du kommer att älska Xenoverse 2. Om du inte är, kan det inte vara tillräckligt för dig här. Precis som det tidigare spelet, det finns en bedräglig mängd djup till stridssystem, och Xenoverse 2 lägger till några välbehövliga co-op uppdrag till spelet för att hjälpa till att förlänga dess livslängd. Deltagarlistan är det bästa någon Dragon Ball spel har någonsin sett, och det är precis lika söt som sin föregångare, vilket inte är en dålig sak. Om du är ett fan av serien och har ännu inte plockat upp detta, ge det en chans, kommer du vara glad att du gjorde.