Index / Standard / Free & exkl; - Den AniTAY Review

Free & exkl; - Den AniTAY Review

GIF Första gången jag såg gratis! var på en visning av High Speed !: Free !: startdagar i en teater packad med flickor. Jag hade inte sett animen innan och nästan blint gick in som jag visste att det var om simning och jag gillar att simma. Det var f

Free & exkl;  - Den AniTAY Review

GIF

Första gången jag såg gratis! var på en visning av High Speed !: Free !: startdagar i en teater packad med flickor. Jag hade inte sett animen innan och nästan blint gick in som jag visste att det var om simning och jag gillar att simma. Det var förmodligen en av mina favorit filmupplevelser. Inte för att jag fick filmen (handlingen var lätt att följa utan att ha sett animen, men jag fick inte några referenser och karaktärerna och deras relationer hade redan etablerats som gjorde det svårt att förstå sina handlingar och motiv) men eftersom hela teatern utbröt i skrik, visselpipor, ordlekar och skratt varje gång något hände. Efter screening jag kände precis som jag var tvungen att veta varför publiken hålls skrikande, skrattar etc. under filmen och började titta gratis! Vad jag förväntas vara en parad av fanservice visade sig vara en överraskande bra anime om att växa upp, vänskap, och, naturligtvis, simning.

Obs: Detta är en översyn av Iwatobi Swim Club och evig sommar. Jag ville inte ta några anteckningar under screening av High Speed !: Free !: startdagar jag deltog men när jag får en ny chans att titta på det, kommer jag granska det också.

En visuell Treat

Animerade av studion som gav oss Hyouka och ljud! Euphonium, är det ingen överraskning att gratis! är gorgeously animerade. Speciellt sätt vatten och simning är animerade är ögon popping. Jag kommer att hålla detta kort. Fri! producerades av Kyoto Animation. Vad som inte redan sagts om KyoAni?

En stor drivkraft

Alla sporter anime idealiserar sporten de skildrar. Visst, kan huvudpersonen i en sport anime har nästan-men-inte-riktigt övernaturliga krafter, men den här typen av idealise är ingenting att kritiseras. Visar dock en bra sport anime också hur det känns att göra en sport. Fri! är inget undantag. Det idealiserar simning men inte hur det känns att simma. Som en simmare själv, var jag förvånad över hur väl gratis! skildrar hur det är att vara i vattnet, hur du vill bryta igenom den när du ser poolen och hur din kropp känns som du når genom den med varje slag. Parat med KyoAni vätske (heh) animation, gör detta för en stor drivkraft för att börja simma.

grupp Dynamisk

Gruppen kring Iwatobi Swim Club (ISC) består av Haru, Makoto, Nagisa och Rei, liksom på igen, off-again medlem Rin. De är alla vänner och i viss mån rivaler, även om vissa mer än andra. Vänskap är ett centralt tema i gratis! och hur anime hanterar det är både rolig och charmig. Målgruppen kommer säkert även hitta det bedårande. När det gäller deras vänskap, gjutna av gratis! hänvisar till sig själva som "nakama" (仲 間), i stället för "tomodachi" (友 達). Även om båda villkor kan översättas som "vänner", är den tidigare mening som mycket nära vänner som en conisders partner eller ens familj. Med tanke på de obligationer ISC aktier, är denna användning av begreppet naturligt, speciellt i Haru och Rin fall. Rin har tillbringat år ensam i Australien, bort från vänner och familj, försöker bli en bättre simmare, men bara att bli en enstöring och avlägsen eftersom han inte kunde passa in med de andra medan Haru synes bara existerar för att simma och bor ensam sedan hans första år i high school som hans föräldrar är ofta bort. Båda hitta ett hem på Iwatobi Swim Club. Medlemmarna i ISC bli surrogat familj de behövde, erbjuder stöd och motivation de letade efter.

Fri! aktivt riktar BL publiken. Medan tecken kvar på en vänlig basis, gratis! alltid antyder att karaktärerna är mer än bara vänner genom att ha dem oavbrutet visa sin tillgivenhet för varandra genom ständig kramas och rakt upp berätta för varandra att de älskar dem. Detta är alla ganska uppfriskande faktiskt. En serie där manliga karaktärer är inte rädd för att vara tillgiven mot varandra - homoerotiska under- och övertoner åt sidan - är en sällsynt ras bland, inte bara anime, men många av dagens program i allmänhet. Medan gratis! är definitivt inte subtil om förhållandet mellan tecken (i en episod, är Nagisa rädd för att berätta för sina föräldrar att han gillar simning, fruktar de inte kommer att acceptera det), fortfarande förtjänar det kredit för att försöka, men det kunde ha beskrivit det bättre .

överraskande dramatisk

För att få denna ur vägen: ja, gratis! kan vara mycket melodramatisk, men det kan också vara förvånansvärt dramatisk om det vill vara. Medan den första säsongen är ganska lätt på spänningen (och tunga på melodrama), har den andra säsongen karaktärerna tänka på sina respektive terminer, vilket ger en stor källa till relateable och känslomässiga drama. Dessutom är en av karaktärerna lider av en skada mycket vanligt att simmare som leder till några mycket trovärdig dramatisk utveckling.

Genre-Savvy fanservice

GIF

Ja, det är mycket tungt på fanservice denna anime. Ja, även om du inte är attraherad av män du kan fortfarande njuta av den. Jag har hört många klagomål (från killar) om gratis! S användning av fanserive som alla koka ner till känslan obekvämt på att se manliga övre organ som är vad du ser. Mycket. Men gratis! är en anime om simning och när du bada, är chansen att du kommer att se manliga kaross som de flesta människor inte bära dykning redskap när de träffar poolen. Det är mer än lite hyckleri att vara unphased av fanservice involverar flickor utan att klaga hur obekväm Haru abs gör du känner. Om de gör du känner dig obekväm, men skulle du bättre aldrig bada.

Den fanservice själv passar animen perfekt och det är inte som kameran dröjer ständigt på vissa kroppsdelar som i ovanstående GIF. Med undantag för en scen tidigt i anime, aldrig är fanservice bara där för billiga thrills. I stället är det ofta spelas för skratt i en genre kunniga sätt. I en scen, gratis! har några fanservice-y skott följt av ansiktet på Iwatobi Swim Club kvinnliga chef dreglande, inte göra narr av sin fanbase men av sig själv. Fri! vet varför de flesta människor tittar på det och har inga betänkligheter om det. Den fanservice är aldrig i ansiktet och (nästan) aldrig utnyttjar tecken. I stället är det gloriously over-the-top och bara belyser de lättsamma delar av anime. Om det görs rätt, är fanservice naturligt att animen och kan vara sexig och / eller roligt. Fri! lyckas göra allt detta.

Inte tillräckligt fokus på simning som en sport

Lika vacker och trevlig som gratis! gör simning utseende, inte fokuserar den på simning som en sport nästan lika mycket som den borde ha. Jag skulle ha velat för lite mer betoning och insikt om de olika simning teknik eller hur de kan utöva för simning turneringar. Medan gratis! berör dessa ämnen, aldrig går det in information om dem. Träningspass blir ofta den tid då karaktärerna diskutera personliga frågor medan utbildningen sker bokstavligen i bakgrunden. Men gratis! är en del i livets anime förklädd till en sport anime. Som sådan, använder den sport anime ramen för att berätta historien om sina karaktärer vänskap men tyvärr är det bara en berättelse om pojkars vänskap och inte riktigt om karaktärerna som min nästa punkt kommer att förklara.

Brist på Character Development

Jag har hört och läst en hel del omotiverad kritik om gratis! , Liksom hur det är bara en parad av fanservice och endast panders till en kvinnlig publik. Båda dessa punkter är dock överskugga gratis! S verkliga frågan, nämligen tecken. Många av karaktärerna är lika platt som pannkakor utan också lika söt. Man kan inte ogillar dem eftersom de conceptualized att bli omtyckt. Till exempel är Haru den tsundere, Nagisa är den maniska pixie dröm pojke och Rin är Byronic bad boy med en tragiska förflutna. Den största felet animen har är att det aldrig verkligen försöker eller åtminstone inte försöka tillräckligt hårt för att ta sina stereotypa karaktärer ur gränserna för sina troper, även om det finns en uppsjö av möjligheter som skulle ha möjliggjort för några mycket naturligt och relateable karaktär tillväxt och utveckling (en punkt av kritik som kan göras för många anime som följer en grupp av tecken, tyvärr). Detta är inte att säga att alla tecken är platt och underutvecklade. Både Rin och Haru få anständiga mängder av karaktärsutveckling. Med tanke på att animen fokuserar ofta på alla medlemmar i ISC, är det sorgligt att se att många av dem inte får utvecklingen de förtjänar.

pacing Issues

Tyvärr, de senaste episoder känner mycket forcerat och pacing är helt avstängd. Resolutioner till ganska viktiga klippa galgar samt finalen turnering är förpackade i en episod, vilket gör stimulering och handlingen drabbas därefter. Hur snabbt de sista episoder tar bort mycket av den dynamik som gjorde animen så mycket roligt att titta på. I själva verket kommer de sista episoder lämna en bitter eftersmak och om betraktaren är en stor fan av gratis! det kommer att dämpa åtnjutande av det kraftigt.

Att gå in gratis! Jag försökte hålla ett öppet sinne och inte låta alla yttranden jag hört svajar mig i någon riktning. Men jag fortfarande förväntas det att finnas massor av fanservice men jag blev positivt överraskad att ta reda på att gratis! är mycket mer än just det. Men om tittarna känner unconfortable om fanservice - antingen fanservice i allmänhet eller det slag som innebär män - de ska inte bli förvånad om de hamnar inte gillar serien, även om det finns en hel del mindre fanservice än porspective tittare kanske har hört. De som går in med ett öppet sinne, men kommer att hitta en bra animerad och underhållande Slice-of-Life anime. Samtidigt, gratis! hade potential att bli något större och bättre. Om det hade anammat sin sport aspekter mer öppet och mer allvarligt, skulle tecken, drama och tomten har alla dragit nytta av det.

Ett ord om rekommendationerna: Orsakerna till varför jag valde Tsuritama och Haikyuu !! som rekommendationer för fläktar av gratis! beror på att jag anser att de gör vad gratis! gör men bättre. Om du gillade söta pojkar är bedårande under en sommar miljö, är chansen att du kommer att älska Tsuritama som ampere upp sommarkänsla till 11. Om du haft söta pojkar gör sport tillsammans men ville ha mer av en fokusering på sport än du kommer att älska Haikyuu !! Den har också ett utropstecken mer än gratis! så det finns det också. *

* Jag över förenkla tomter och tecken av rekommendationerna och av fri! självklart. Det finns mycket mer att alla dessa anime.

Stort tack karl simmare Gugsy, som hjälpte mig en hel del skriftligen denna översyn och en annan stort tack till Unimplied för vackra rubrik GIF!

När The Gespenst inte är upptagen simning eller tittar på anime om simning, är han upptagen tweeting om dessa saker på @TheGespenst.

Du läser AniTAY, anime fokuserade del av Kotaku gemenskap drivna blogg Talk bland er. AniTAY är en icke-professionell blogg vars författare älskar allt anime relaterade. Clickhere att kolla oss. Du kan också följa Ani-TAY på Facebook och Twitter.