Index / konst / Generation Revolution recension - passion och idealism i modiga dokumentär

Generation Revolution recension - passion och idealism i modiga dokumentär

Som en uppmaning till vapen för unga aktivister av färg i Storbritannien, fungerar denna zippy doc - även om historien den berättar är en sorglig Första gången direktörer Usayd Younis och Cassie Quarless komma nära med protest arrangörer i Generation

Som en uppmaning till vapen för unga aktivister av färg i Storbritannien, fungerar denna zippy doc - även om historien den berättar är en sorglig

Första gången direktörer Usayd Younis och Cassie Quarless komma nära med protest arrangörer i Generation revolutionen.

London Black Revs uppstod under 2013, med ett uppdrag för "svart Liberation och slutet av utsugning och förtryck". Detta zippy dokumentär spårar deras upphov att integrera uppmärksamhet genom en solidaritets protest med Black Bor Matter rörelse i shoppingcentret Westfield, parallellt med den mer intressant och mer öppet marxistiska R rörelsen. Med intim tillgång till uppgång och halv fall båda rörelserna, speglar deras historia den sorgliga sanna bana många en grupp unga idealister.

Första gången direktörer Usayd Younis och Cassie Quarless komma nära med arrangörerna. Uppenbarligen av en liknande sinne till dem, är detta en film gjord av och om en grupp av DIY politiska organisatörer. Det är inte en subtil eller objektiv film, men i början av scener är det svårt att inte beundra dessa unga aktivister färg vars kampanj handlar lika mycket om att bekämpa fattigdom, hemlöshet och åtstramnings nedskärningar som det är rasism. De är utbildade, artig och icke-hierarkisk, med en beundransvärd engagemang för jämställdhet.

Det är en viktig samtida dokument - om det är ovanligt att se ungdomar politisk aktivism behandlas med respekt i vanliga film, är det ännu mer ovanligt att se att svarta ungdomar. Några dokumentärer ger utrymme för unga svarta män som Tay och Jay, imponerande informera sina kamrater på Londons gator om deras rättigheter enligt stop-and-sökning. Tej och Alex är den feministiska arm rörelse, uppfriskande och ifrågasätta närvaron som grupperna samla fler medlemmar och utveckla sin taktik. Det känns en miljon miles från stadgad värld traditionell, union dominerade left aktivism.

Initiala scener planering och protest är spännande och tankeväckande - ett samtal mellan en aktivist och polisen under en sit-in fattar båda sidor "deprimerande oförmåga att förstå varandra. Snart saker förändras och rörelserna förlorar sin ideologiska fokus, den ursprungliga grundare av London Black Revs hävdar åter några ovälkomna myndighet, och - liksom aktivism själv - filmen blir mer förvirrande.

Utarbetandet av en nyckel protest mot gentrifiering i Brixton är frustrerande: Quarless och Younis vill hjälpa oss att förstå de inre splittring i rörelsen, men att de inte förhöra djupt aktivisternas skäl för att vara där, och visar en brist på intresse i deras lokala mottagning.

Scener av teargassed demonstranter tillsammans med långsamma, rör strängar ger en känsla av att vara manipulerad. Vid något tillfälle har vi möter mottagande av sin aktivism - vi lämnar aldrig bubblan av deras värld.

Några av de stil blomstrar fungerar inte: känns onödig användning av sociala medier kommentarer utan sammanhang, och grafiken är överdrivet. Direktörerna har egentligen inte en slutsats till filmen, och det är alla mycket London-orienterad. Men som ett dokument om en tid och en plats som kommer att överraska många, och en uppmaning till vapen för svarta män och kvinnor att vara mer politiskt, det fungerar. Du får inte många filmer där under en frigång hemlös supportsession ett tecken retad av en annan med: ". Människans på hörnet predika marxism"

Filmer om protestgrupper är sällan subtila och det är osannolikt att göra konservativa ändra sig om direktverkande demonstranter denna film. Men det är ett modigt beslut att visa mörkare personliga spänningar inom rörelserna, och direktörerna ställer en viktig fråga om behovet av mer svart aktivism. Passionen och idealism utstrålar utanför skärmen, även om det är i slutändan en ganska sorglig historia. Kanske nästa London Black Revs eller R rörelsen kommer att se den här filmen och försöka göra bättre.