Index / konst / Körsbärsträdgården recension - Diane Lane stjärnor i disarrayed Chekhov komedi

Körsbärsträdgården recension - Diane Lane stjärnor i disarrayed Chekhov komedi

American Airlines teater, New York Jumpy aktörer och en ovanlig ordförråd är bland många miss element i en spridd anpassning som aldrig kommer ut ur skogen "De flesta av skådespelarna verkar nervös, pratar och flytta och gestikulerar i hög hastighet,

American Airlines teater, New York
Jumpy aktörer och en ovanlig ordförråd är bland många miss element i en spridd anpassning som aldrig kommer ut ur skogen

"De flesta av skådespelarna verkar nervös, pratar och flytta och gestikulerar i hög hastighet, som om scenen manager hade delat Adderall medan kalla platser" ... gjutna av Körsbärsträdgården.

"Jag vet inte vad jag ska göra det", säger Ranevskaya mitt i Körsbärsträdgården. "Jag förlorar min kullager. Jag kunde skrika just nu. "

Många åskådare måste sucka i sympati som de modiga detta disarrayed take på Tjechovs komedi, producerad av rondellen Theater. Den begåvade dramatiker Stephen Karam och hyllade regissören Simon Godwin har besvära pjäsen med idéer om klass och ras och ekonomisk ojämlikhet, ingen av dem uppnått klart eller kraftfullt i detta spridda produktion. Kostymerna antyder varje årtionde av de senaste 100 åren. Uppsättningen, som ursprungligen ser lånat från den sista produktionen vid American Airlines teater, Lång dags färd mot natt, kan tyda på Ryssland kan insinuera Amerika, eller kan antyda något avlägset land befolkat av Calder mobiler. Stilen är lika obestämd, volleying mellan Williams-ish rhapsody och Albee-esque absurdism, med en skvätt Alan Ayckbourn också.

Diane Lane stjärnor som Ranevskaya, en aristokratisk kvinna som övergav sin dotter (Tavi Gevinson) och styvdotter (Celia Keenan-Bolger) att leva i relativ armod med en älskare. Nu kastas av honom, hon har just återvänt från Paris vid den tidpunkt då hennes egendom är på väg att säljas. Lopakhin (Harold Perrineau), en upp-by-the-bootstraps miljonär, har en plan för att göra odlingen lönsammare, men Ranevskaya och hennes bror (John Glover) hitta sin företagsamhet vulgärt. Så de tillbringar och dans och vibrations medan huset och mark gå till auktion.

Så, ja, alla de välkända delarna av tomt och karaktär är här, men Karam har inte hittat en vokabulär som att formulera dem, eller Godwin en ram för att förverkliga dem. En stor del av språket är tillspetsat modern - "jackass", "hälso- och sjukvård", "uptight" - men en del av det är inte - "kysk", "omoraliskt", "saftiga liten gurka" används som en term för smekning. Eftersom världen är inte specifikt, de patronymikon aldrig låter rätt, och ersätta den nya kolossen för en dikt om Volga båtmän inte hjälpa.

Godwin riktning har inte försett rösterna (som även inkluderar Joel Grey som en tjänare och Chuck Cooper som en granne) med en känsla av gemensam strävan. De flesta av skådespelarna verkar nervös, pratar och flytta och gestikulerar i hög hastighet, som om scenen manager hade delat Adderall när du ringer platser. Artisterna verkar vara radikalt olika pjäser. Ett par av dem verkar helt enkelt förlorade, men många tar tillfället i akt att göra en måltid av varje bit av verksamheten. Och sedan beställa dessert. Och sedan en ost kurs. Och kanske en demitasse.

Det finns ideologiska principer i spel här och ett par provokationer, som när Lopakhin triumf jigg tar på rytmer en tribal dans (den ursprungliga musiken är av Nico Muhly). Men hjärtat och att särskild skratt-through-tårar ton verkar ha övergivit pjäsen. Du kan inte se Chekhovian skogen för alla diverse träd.