Index / konst / Madonna recension - pop drottning pole danser och komma; höga sparkar och bigs upp Mike Tyson

Madonna recension - pop drottning pole danser och komma; höga sparkar och bigs upp Mike Tyson

Rod Laver arena, Melbourne Från simulerade sexuella handlingar till pole dance på magen på en kvinna klädd som en nunna, visar Madonna kan hon fortfarande göra vad hon vill "Drottningen allenarådande": Madonnas Rebel Heart tur är i Australien ti

Rod Laver arena, Melbourne
Från simulerade sexuella handlingar till pole dance på magen på en kvinna klädd som en nunna, visar Madonna kan hon fortfarande göra vad hon vill

Madonna recension - pop drottning pole danser och komma;  höga sparkar och bigs upp Mike Tyson

"Drottningen allenarådande": Madonnas Rebel Heart tur är i Australien till 20 mars

Showen börjar innan showen. En maskerad, kvinnlig DJ klädd som en krigs utropare från Mad Max lurches över hennes däck och krav fullsatt hus på Rod Laver Arena: "Är du redo för drottningen? Är du redo för din drottning? "

I fläkt säten gropen, de kopplingen ryggen på stolar i dem och de bray med glädje. Det är en sund ekade bland de tusentals i de billigare platserna, bekräftar att de är redo, och hon är deras drottning.

Drottningen själv tar ytterligare en halv timme att förverkligas, men när hon gör sin entré är mer än bara förväntningar på kunglig. Musiken blares, lamporna blast, ned drottningen från taket i flödande röda och svarta kläder och med sin följe utformade som en legion väpnade samurai dokumentär i mime striderna av korstågen på en nattklubb goth natt, träffar drottningen skede som, inom en explosion av video, orden "jag är den bästa som någonsin har funnits!" är skrek av en dömd våldtäktsman.

Mike Tyson? Allvarligt? Men publiken är på fötterna, dans, jublar. Endast Madonna kan komma undan med detta.

Om video placering av en skrikande Tyson bland de ljusa färgerna i en öppning sång och dansnummer är häpnadsväckande, anser sångtexten själv, Iconic: "Om du inte gör valet / Och du behöver inte använda din röst / Någon annan kommer att tala för dig istället. "

Häri ligger både det centrala temat i denna rebelliska hjärta tur show, liksom kanske bestående överklagande av Madonna själv: bara genom att göra precis som hon vill kan hon definierar sig på sina egna villkor.

Pop drottning, Madonna. Foto: Kevin Mazur / Getty Images för Live Nation

Det är mer än trettio år sedan Madonna dök som gungande, självupptagen sångare av låtar som Holiday, roa sig genom att dansa runt i den typ av se-men billigt-spets kläder som vid tidpunkten, alla - även din mamma -. skulle ha ringt dig en slampa för att lämna huset i att definiera bilden av henne "ge en knull" -fri attityd cementerades i en scen från sin roll i 1985: s Desperately Seeking Susan. Madonna, som lyckligtvis amoraliska Susan, rengör sig upp i en offentlig toalett, torkning armhålorna i luftflödet av en upp- och nedvänd hand torrare; husmödrar titta på, förskräckt, men en likgiltig Susan / Madonna fördjupar sig i ett ögonblick av sensuell glädje.

Hon har gjort precis som hon vill sedan dess, och "att göra val, med hjälp av sin röst" i en parad av uppsåtliga reinventions och reimaginings hennes pop persona. Skillnaden mellan Madonna och popstjärnor som Britney Spears är hennes själv reinventions har alltid varit hennes handling, snarare än en strategised omprofilering avsedd att sälja fler skivor till nya marknader.

Och vad en handling är det. Tjugo år sedan hon senast turnerade Australien med sin Girlie Show, kunde en förlåtas för förväntar sig en ny föreställning som ska bromsas av trötthet av åldrandet. Madonna är nu 57, men rebelliska hjärta utforskar mekanik hur mycket åldrandet är en prestation, också; Det skulle vara tonåringar hårt pressade att replikera hennes onstage vändningar, hennes plötsliga armhävningar, snabba knäböj, brast av flamenco, trapets arbete, pol-dans, eller krets scenen på en trehjuling, för att inte tala samtidigt sång, hantera klädbyten och hålla upp hennes repliker, uppskjutning i en mörk uns av brinna upp på en flygande-V ett ögonblick och ett anbud akustisk återgivning av True Blue nästa.

Hon är Madonna, kan hon göra vad hon vill; om det innebär att klä sig upp som en matador och vall män klädda som minotaurer, driver en älskare från en trappa i en grop, eller knuff män från scenen medan transportband Material Girl, hon kommer om hon kan och hon gör.

Ljud ansträngande? Det är så mycket för publiken som för utövande, som runt två tredjedelar märke verkar slå ett problem med synkronisering av ljud och försöker distrahera oss med några andlöst platta skämt om utspillda nötter. Ända pro, kastar Madonna Molly Meldrum, spionerade i publiken, tacka lokal hjälte som stödde sin tidiga karriär, samtidigt köpa hennes besättning några viktiga sekunder med skandera tacksamhet av publiken. Takten hade avtagit; Hon återhämtade sig det.

Madonna, på Rod Laver Arena i Melbourne. Foto: Chris Putnam / Barcroft Media

Senare föreslog hon att hon återhämtade sig från en förkylning, och sa att hon hade missat en låt. Det kan ha varit ett medley inklusive Lucky Star och få in i spåret, som presenteras i andra rebelliska hjärta visar men saknas här. Det spelar knappast; med pole-dans nunnor i blöjor, scen bungee-diving, en återskapande av Da Vincis Nattvarden som en orgie, hoppar samurai, akrobater, simulerade sexuella handlingar och Madonna transportband ut gamla hits, nya hits och gamla hits gjort på samma sätt som nya hits - plus lite Sondheim och Motown, samt en överraskande gripande omslaget Edith Piaf - man går knappast bort unentertained.

Om definitionen av en konstnär är deras unika bidrag till skådespel, regerar drottningen högsta.

• Madonna spelar Brisbane Entertainment Centre den 16 och 17 mars, och Acer arenan i Sydney den 19 och 20 mars