Index / konst / Midnight Special recension - verkliga grace & comma; strangeness och skönhet

Midnight Special recension - verkliga grace & comma; strangeness och skönhet

Jeff Nichols gripande kosmiska thriller har allt - ett utmärkt cast, grynig realism och en slutlig-handling visar att kommer att förvåna dig ... Ögonen har det: Jaeden Lieberher och Michael Shannon i Midnight Special. Foto: Everett / REX / Shuttersto

Jeff Nichols gripande kosmiska thriller har allt - ett utmärkt cast, grynig realism och en slutlig-handling visar att kommer att förvåna dig ...

Midnight Special recension - verkliga grace & comma;  strangeness och skönhet

Ögonen har det: Jaeden Lieberher och Michael Shannon i Midnight Special.

Ah, det eviga problemet med spoiler varning ... Du vill aldrig ge bort för mycket tomt i en film recension - men då är tomt inte alltid den största sak som du helst skulle vilja hålla färskt för betraktaren. I Jeff Nichols Midnight Special, två av de största överraskningarna finns särskilda visuella effekter, så jag ska avslöja bara en, nämligen att denna fantastiskt amerikansk science fiction / thriller hybrid gör vissa (bokstavligen) bländande saker med en viss nyans av blått ljus.

Midnight Special är den fjärde funktionen genom Jeff Nichols, Arkansas födda manusförfattaren och regissören som snabbt har etablerat sig som en uppfinningsrik, oberoende sinnade talang med en stark tro på gammaldags berättande värden. Hans 2007 debut, Shotgun Stories, en blygsam men spänd familj fejd drama, bidragit till att fastställa sin stjärna, den ständigt oroande Michael Shannon, som en av de mest slående närvaro i amerikansk film. Nichols och Shannon arbetade tillsammans igen i Take Shelter, en kuslig inhemska berättelse med en apokalyptisk kant, och i Mud, en modern, Huckleberry Finn-stil pojkar äventyr.

Nu återförenas för Midnight Special, som ser Nichols ta ett språng ut i mycket oväntat territorium. Filmen verkar börja i välbekanta road-trip thriller läge, men lite i taget, Midnight Special leder oss mot en spektakulär final-handling avslöja. Vad Nichols drar ut här kommer för vissa falla rakt in i WTF kategori, men för nästan alla, kommer det att vara helt WJH (Vad hände?), Så djärv är dess kulminerande brotten mot etablerade genregränser.

I början, två hårt bitit tecken - Roy (Shannon) och Lucas (Joel Edgerton) - är hålad upp i ett motellrum med en åtta-årig pojke vid namn Alton (Jaeden Lieberher), som de verkar ha kidnappats. I själva verket är Alton Roys son, och han är en mycket ovanlig barn som måste hållas i tonhöjd mörker på grund av hans singular talanger - och farliga intensiteten i hans blå ögon är inte hälften av det. Medan trion är på flykt och försöker nå Alton mor, Sarah (Kirsten Dunst), de fullföljs av en religiös kult ledd av Calvin Meyer (Sam Shepard, gör en Steely, införande av ärke patriark), som tror att den pojkes gåtfulla uttalanden är gudomliga uppenbarelser, även om de visar sig vara något odder fortfarande.

Midnatt Special trailer

Jakten får sällskap av FBI, en sympatisk National Security Agency analytiker spelas av Adam Driver, och Meyers sändebud, Doak, spelad av Bill Camp. En av de bästa karaktärs aktörer i nuvarande amerikanska film - han var Brian Wilsons dominerande pappa i Love & Mercy - Camp utmärker på att spela släpptes, careworn, medelålders män, och hans närvaro är en av de detaljer som gör Midnight Special så utmärkande. Skickade ut beväpnade på vad Meyer berättar är en helig mission, Doak klagar, i en av årets bästa linjer: "Jag är en elektriker, certifierad i två stater. Vad vet jag om dessa saker? "

Berättelsen ganska skallror tillsammans med en fokuserad momentum som påminner om stora hårdkokta Hollywood thrillers av 70-talet, med Shannon och Edgerton som dubbel Clint Eastwood i sina karaktärer "lakoniska beslutsamhet att få Alton till hans profet destination. Längs vägen, men eftersom de kränga genom diverse motell uppgörelser och vita knoge trafikincidenter, inser vi att berättelsen styr oss i främmande och obekant område, in i zonen av vad man kan kalla tecken-och-underverk science fiction, som praktiseras i början av Spielberg och John Carpenter i hans 1984 film Starman.

Även om dessa referenser antyda den typ av berättelse som Midnight Special berättar vad du inte kommer är verkligen extraordinärt coup de cinéma som Nichols drar på klimax, som jag kan bara som säger, efter år av hjärn bedövande visuell bombast från Hollywood, här är en sekvens som återställer din tro i egenskap av specialeffekter för att uppnå verklig nåd, främling och skönhet.

Michael Shannon: "USA är en desperat miljö just nu" - videointervju

Vad gör Midnight Special så autentiskt speciellt är det sätt som, liksom Spielberg i Närkontakt av tredje graden, Nichols kontrasterar hans berättelse kosmiska dimension med gritty-realistiska mundanity - alla dessa bistra motellrum, bensinstation förgårdar och småvägar, deras drabness livligt fångas i Adam Stone widescreen fotografi. Det är också en film där en högsta kvalitet gäng aktörer fastnar i med självutplånande pragmatism, inte får övermannades av historia men inte försöker överglänsa det heller. Nichols serveras utmärkt av Dunst, Edgerton, Shannon och en vinnande drivrutin, som var väl född att spela sympatiskt förvirrad boffins. När det gäller direkt egendomlighet av barn Alton, är det fint kompenseras genom gjutning av Lieberher, en barnskådespelare som är imponerande men i huvudsak ner till jorden i hans sätt.

Sammantaget är detta en enorm film - narrativt tillfredsställande, visuellt slående, och med en reta teologisk undertext, om det är din väska. Dessutom, hur ofta ser du en film där Michael Shannons är inte de konstigaste ögonen på skärmen?