Index / konst / Norma recension - slående men perversa uppdatering för Bellinis druid präst

Norma recension - slående men perversa uppdatering för Bellinis druid präst

Royal Opera House Àlex Olles reimagining av Bellinis tragedi är vacker ibland, men över dominerande scen distraherar ibland från djupt mänskligt drama "Alfons Flores inställda är en virvel av krucifix .. de stora rituella scenerna anspela både den sp

Royal Opera House
Àlex Olles reimagining av Bellinis tragedi är vacker ibland, men över dominerande scen distraherar ibland från djupt mänskligt drama

"Alfons Flores inställda är en virvel av krucifix .. de stora rituella scenerna anspela både den spanska inkvisitionen och Ku Klux Klan." Norma, på Royal Opera House, September 2016.

Kungliga Operans nyproduktion av Norma, dess första sedan 1987, är ett verk av Àlex Olléof La Fura dels Baus, vars tolkning är växelvis slående och perversa, ibland vacker, ofta irriterande. Även om det stammar trovärdighet från början Olle reimagines Bellinis tragedi av kärlek och svek över fiendens linjer i romersk-ockuperade Gallien som en undersökning av förhållandet mellan lust och fundamentalism. Norma (Sonya Yoncheva), Druid präst instängd i en katastrofal hemlig affär med en kejserlig officer, har osannolikt blivit den andliga ledaren för en paramilitär katolsk sekt. Pollione (Joseph Calleja) är en glib politisk typ i en kostym, svag vilje och vacillatingly liberal. Vi möter först Sonia Ganassi s prim, naiva Adalgisa fungerar som ett altare flicka. Brindley Sherratt s Oroveso är en beväpnade fanatiker.

En undersökning av förhållandet mellan lust och fundamentalism ... Sonya Yoncheva som Norma och Joseph Calleja som Pollione i Bellinis Norma på Royal Opera House. Foto: Tristram Kenton för Guardian

Olles visuella träsk ofta Bellinis djupt mänskligt drama. Alfons Flores är över-dominanta uppsättning är en virvel av krucifix, dess virvlande form påminner om Gustave Doré illustrationer för Dantes gudomliga komedi, påminner oss om att vi befinner oss i en levande skärseld. De stora rituella scenerna anspela både den spanska inkvisitionen och Ku Klux Klan, men bildspråk och scen ibland vara störande. Norma bor i en modern lägenhet som religiösa föremål har tagits bort, och där hennes barn tittar Water ner på TV, men åsynen av hennes dotter studsar runt på en Hoppboll kommer i vägen under sin stora reconciliatory duett med Adalgisa. Den mest anmärkningsvärda bilden kommer under Casta Diva, när en stor rökelsekar svängs ut från scenen under de främre raderna i auditoriet. Men Bellini kräver absolut teater stillhet på denna punkt, och vi egentligen inte behöver det alls.

Musikaliskt ett liknande sätt kvar i två sinnen. Produktionen planerades som ett medel för Anna Netrebko, som drog sig ur förfarandet i april på grund av att hennes röst hade "utvecklats i en annan riktning" från Bellinis musik. Yoncheva, hennes ersättare, sjunger oerhört krävande titelrollen för första gången, och inte alla av det fungerar. Utsökt linjer, framför allt i sin första duett med Ganassi, omväxlande med några kastade koloratur och effortful höga toner. Hennes karakterisering är ännu ofullkomligt realiseras och Medea-liknande extrema första akten finalen gäcka henne. Men hon påverkar i slutscenerna när emotionella ursinne gradvis rinna och Bellini tillgriper en drastisk enkelhet uttryck.

Vlada Borovko (Clotilde), Brindley Sherratt (Oroveso), Niamh Worrell, Sonya Yoncheva (Norma) och Joseph Calleja (Pollione) i Norma av Bellini vid Royal Opera House. Foto: Tristram Kenton för Guardian

Calleja, vacker-klingande, är naturligtvis mer hemma i den här musiken, hans röst ringer lätt genom sina arior, hans karakterisering växer i djup som prestanda fortskrider. Ganassi kan vara känslig, men hennes röst är inte riktigt vad det var. Sherratt lät powered i början, men var inte hjälpt av att behöva börja sin första aria på baksidan av scenen. Antonio Pappano bedriver med en stark känsla för drama, men skulle bara ibland, vrid orkester volym ner lite för att hjälpa sångare. Det är fint spelat, och körsång är utmärkt.

• I rep till 8 oktober. Box office: 020-7304 4000.