Index / konst / Osund Adelaide recension - första spadtaget med okonventionella levande ljud

Osund Adelaide recension - första spadtaget med okonventionella levande ljud

Thebarton Theatre, Adelaide Festival Babyfather, Tralala Blip och Jlin använder skönhet, stealth och kraft för att omvandla publiken att obekanta ljud Chicago fotarbete pioneer RP Boo ger lagret parti vibbar till Unsound Adelaide. Foto: Rob Sferco Vi

Thebarton Theatre, Adelaide Festival
Babyfather, Tralala Blip och Jlin använder skönhet, stealth och kraft för att omvandla publiken att obekanta ljud

Chicago fotarbete pioneer RP Boo ger lagret parti vibbar till Unsound Adelaide.

Vissa säger att musik Unsound är "svåra". Men svårt att en är ögon stängda, kropps rasat lycka till en annan. Frasen "gräns trycka" är problematiskt också eftersom gränserna bara skjuts om du redan har fått dem dras.

Den Unsound trogen - jag ingår - sällan gör. Vår smak är inte shoehorned i slutna idéer om vad vi vill eller inte vill, men definieras av en öppenhet som begär en sak: att bli intressant. Spela mig något som jag inte har hört eller ta mig någonstans jag har inte varit. Förkroppsligar essensen av något eller dess tillkomst. Övertyga mig i smyg eller med våld, genom brutalitet eller hjärnor.

Osund gjorde sitt namn i Krakow i omkring 2003 och har gått på att ta fram händelser i andra europeiska och amerikanska städer. För år, från Sydney, såg jag oslagbar line-ups blommar och vissnar. Polen var långt borta. Därefter tillsattes en "one-off" Unsound evenemang i Adelaide 2013. Den sålde ut och återkom i 2014, co-curator av grundaren Mat Schulz och konstnärlig ledare för Adelaide festivalen, David Sefton. Sefton personliga entusiasm för - och historia med - experimentell musik såg Unsound biter sig fast i staden festivalens program.

Merlin Ettore trummor för summor. Foto: Rob Sferco

Denna festival av experimentell elektronisk musik kalibrera ett koncept av hur kraftfull levande musik kan och bör befinna sig. Min första smak av det 2014 skärpt mig som en musikkritiker genom att sätta mina målstolparna högre.

Tillbaka i år, möter jag en grupp av vänliga Adelaideans som inte har missat en osund show i fyra år. Många (men inte tillräckligt, det finns gott om biljetter på dörren) har flugit in från hela Australien. Det finns fler dansare här i år: ravers i apelsin NASA overaller och flickor i gym redskap och gymnastikskor.

Alla jag talar med grips av olika handlingar. Den polerade post postrock av belopp (ett samarbete mellan Mogwai Barry Burns och DJ Kangding Ray) lämnar mig kall medan en falang av skäggiga killar upp fronten är hett borrade. En annan natt, jag kan vinnas över alltför. Men på Unsound Jag gläds i inte andra gissa min ambivalens. De akter här tenderar att vara tillräckligt kraftfull för en "ja" eller "nej" till väl upp inarguably inom mig.

En konstnär ecstatically emot av alla jag frågar: Jlin. Osund line-ups har ofta föregångare av nisch elektroniska genrer tillsammans spännande nykomlingar. Det polaritet briljant uttrycks på fredag ​​kväll med irrepressible Chicago fotarbete pionjär RP Boo (vars stängnings uppsättning vänder "den Thebby" i en likhet av galna drägg ett lager parti), och tidigare i natt, Indiana Jlin, en kvinno vars 2015 debutskiva, mörk energi, sköt den frenetiska men formel danceability av fotarbete i intensiv, idiosynkratiska terräng.

USA: s Jlin vinner över Unsound Adelaide publik. Foto: Rob Sferco

Det är ingen mening Jlin inställda är hennes åttonde någonsin. Live, hennes spår är ännu skarpare och torrare än på skiva; piska-spricka raster sprickbildning i tätt slag attacker. Det finns en fängslande motstånd mot hennes ljud som ser till och med fleetest av dansande fötter stopp och start, osäker. Jlin påverkan är inte den typ som bygger via en rad glädjande stunder. Så ny i spelet, är hennes acheivement i crafting något som är helheten, allt eller inget; ett ljud bäst sväljas hela, ojämna kanter och alla.

Kvällen hade börjat med Tralala Blip, en grupp av specialkunniga musiker från Lismore. De överraskande arrangemang av deras 2014 album, Aussie dröm, översätta väl leva med spår som expanderar airily följt av andra som imploderar, reverb på en sångarens röst gör det låter som hindi. Tralala Blip påminna oss vackert av två saker som vi älskar om experimentell musik: alkemi samarbete och den råa uttrycks finns i okonventionella liga (en mikrofon spelas över en theremin).

De flesta osund DJs samarbetar med konstnärer att leverera fantastisk grafik. Bar skimrande sepia och guld Lillevan s överlag under en ruvande ännu öronbedövande uppsättning från österrikiska ljudkonstnären Fennesz, de flesta visuella är svart och vitt. De är det enda ljuset i ett mörkt auditorium - en bra idé i en teater som är lite på den ståtliga sida för fördärv av en del av klubben låter det presenteras.

Grafiken innebär också att få artister väljer att dölja dem genom att skjuta upp rökmaskiner - ett tillförlitligt sätt att krympa ett rum. Fram Babyfather, är det.

Babyfather mest kända medlem är Dean Blunt, som beskrivs av Schulz som "en enda, skuggfigur i den elektroniska musikvärlden" och mest känd för sitt arbete som Hype Williams. Blunt är verkligen skugg när de betraktas genom ett rum filmjölk av rök. Lägga till desorientering är Blunt insisterande han leka med huset ljus dök upp. En livvakt (sourced i Adelaide genom Unsound grund av Babyfather sista-minuten tillägg till räkningen) står sentinel med händerna knäppta, reminicient of Public fiendens S1Ws, men knappt synliga genom pall.

Babyfather inställda är oförglömlig. När inte angripit oss med buller - under vilken han upprepar "inte panik" - Blunt prowls scenen i professors kläder, inga effekter på hans lägenhet röst, som utför en sorts spänd trip hop från en plats för kall, lindad ilska, hans bara skämt en shout out till "några aboriginer i publiken".

Kode9 (Steve Goodman) från Storbritannien på Unsound Adelaide. Foto: Rob Sferco

Det finns många fler höjdpunkter under osund s 12 timmar musik, kondenserade i år i två nätter. Från djupt konspiratoriska vibe Kode9 "tredje öra spa", till de sövande efter klassiska vinjetter av Jóhann Jóhannsson, till den industriella pummeling av fartyg (en uppsättning kompliceras av tortyr porr doft av Pedro Maia s visuella) och tillfredsställandet av Kangding Ray hus-influerade techno som piskar teatern i ett skum av dans. Sedan finns det Paula Temple stänger festivalen med mest unrepentantly mörka techno jag någonsin flyttat så mycket att, göra Kangding Ray set verkar så uppfriskande som ett glas iskallt gurka vatten.

Detta är Sefton sista år som Adelaide festivalens konstnärliga ledare. Låt oss hoppas att hans ersättare är villig offer för osunt s motstående charm också.