Index / världen / Stängning av Russia Today bankkonton ingenting att göra med oss ​​- Treasury

Share This Post

världen

Stängning av Russia Today bankkonton ingenting att göra med oss ​​- Treasury

Brittiska regeringen förnekar roll i NatWest avslutande bankkonton i Moskva största propagandaverktyg i engelsktalande världen Russia Today titta på andra sätt att verka i Storbritannien Ryssland har ilsket anklagade Storbritannien för att trampa på

Advertisement

Brittiska regeringen förnekar roll i NatWest avslutande bankkonton i Moskva största propagandaverktyg i engelsktalande världen

Russia Today titta på andra sätt att verka i Storbritannien

Ryssland har ilsket anklagade Storbritannien för att trampa på yttrandefriheten efter NatWest sa att det låg stänga bankkonton Kreml TV-kanalen Russia Today (RT).

Ryska MPs UD och människorättstjänstemän alla fördömde flytta och sade den brittiska regeringen var skyldig för brott mot pressfriheten och dubbelmoral. "Länge leve yttrandefriheten!", RT redaktör-in-chief, Margarita Simonyan, twittrade sarkastiskt.

Simonyan sade att hon hade fått ett brev från blå från NatWest säger att det var att dra i kontakten på företagets konton från mitten av december.

"Vi har nyligen gjort en översyn av dina bank arrangemang med oss ​​och kommit till slutsatsen att vi inte längre kommer att tillhandahålla dessa tjänster," den sade. Beslutet var sista bokstaven sätts.

Men efter flera timmars förvirring finansdepartementet sade att det hade något att göra med NatWest drag. Källor sade att beslutet att neka RT banktjänster gjordes oberoende av NatWest, och till synes utan någon officiell samråd.

"Detta är inte något som har kommit ut ur statskassan," en källa insisterade. Den brittiska regeringen hade inte infört några nya sanktioner eller "förpliktelser" mot Ryssland sedan februari 2015 sade källan.

Under de senaste åren är det underförstått att bankens avdelning följs ofta har stängts konton andra ryska kunder, ofta utan förvarning.

Ryska tjänstemän, dock var snabba att kritisera övergången mot RT som en skumma brittisk tomt. De påpekade att NatWest - en del av Royal Bank of Scotland Group - är mestadels statligt ägda.

"Det verkar som om yttrandefriheten är helt förlorad i Albions Russophobic dimma," twittrade Konstantin Dolgov, Rysslands utrikesdepartement kommissarie för mänskliga rättigheter.

I ett uttalande efter mer än sex timmars överläggning sade NatWest "dessa beslut inte tas på allvar". Den tillade: "Vi ser över situationen och kontaktar kunden för att diskutera detta ytterligare. De bankkonton förblir öppna och är fortfarande verksam. "

Bank avstängning kastar tvivel på förmågan hos Kreml-stödda nyhetskanalen att bedriva sändningar, även om RT sade på måndagen att det skulle fortsätta sin verksamhet. Historien fick filt täckning från ryska statliga medier.

USA och Storbritannien sade på söndagen att de övervägde nya åtgärder och eventuella ytterligare sanktioner mot Moskva i protest mot Rysslands fortsatta bombardemang av civila i östra Aleppo, Syrien.

Stängning av Russia Today bankkonton ingenting att göra med oss ​​- Treasury

NatWest har informerat RT Storbritannien som den drar tillbaka sina bankfaciliteter. Foto: RT.com

Maria Zakharova, en ryska utrikesdepartementet talesman, skrev på Facebook: "Det ser ut som det lämnar EU, har London beslutat att lämna bakom alla sina skyldigheter gentemot yttrandefriheten. Som de säger, bäst att börja ett nytt liv utan dåliga vanor. "

Russia Today - nu skyltas RT - inrättades för tio år sedan, till en början med målet att ge utlänningar en positiv syn på Ryssland. Med tiden skiftade idén och kanalen blev mer om att måla en negativ bild av väst.

Kanalen döptes att ta avstånd från Kreml och från själva idén om Russianness och lanserade bland pompa i Storbritannien och USA, tillsammans med reklamkampanjer manar folk till "Fråga mer" och positionera sig som ett alternativ till de traditionella medierna.

År 2013, vid öppnandet av RT nya studior, Rysslands president, Vladimir Putin, berättade Simonyan att syftet med kanalen hade varit "att bryta den anglosaxiska monopol på global informationsströmmar". Uppdraget hade slutförts, sade Putin.

Ofta förhör mer innebar vältrar sig i konspirationsteori, ger samtalstid till 9/11 "truthers" och andra källar bloggare. Bort från Lunatic fransar, kanalen ofta täckte samma typ av berättelser i Storbritannien och USA som Guardian makt. Den fokuserade på orättvisor och officiella felbehandling, sociala spänningar och politiska demonstrationer. Särskilt i USA, byggde kanalen upp en följande för att röra den typ av problem som många vanliga nätverk gjorde inte.

Kanalen bjuder vanligtvis studio gäster som ställer sig bakom Kremls anti-amerikanska vyer. Gästerna har inkluderat Jeremy Corbyn, Ken Livingstone och George Galloway.

Det körde en chatshow värd Wikileaks grundare, Julian Assange, och det lockade veteranen amerikanska program Larry King till kanalen att göra en serie av shower. Samtidigt som tält värvningar för att öka sin vanliga trovärdighet, kanalen körde också visar som The Truthseeker, som hävdade "varenda terroristattacken i USA: s historia var en false flag operation".

Under annektering av Krim, gjorde RT inte rapportera om de ryska soldaterna utplacerade på halvön, och klagade över "desinformation" från västerländska medier, som sade att de ryska styrkorna var närvarande.

Putin själv senare erkände så mycket, men kanalens skeva täckning av händelserna i Ryssland bakgård fick också en liten men ägnade följande utomlands. Det har porträtt Rysslands militära ingripande i Syrien som en kampanj mot terrorister, och reflekterar Moskvas officiella ståndpunkt att inga civila har dödats av ryska jetplan.

Simonyan besökte Assange i den ecuadorianska ambassaden under en resa till London 2014.

I ett uttalande på måndag, RT slog en trotsig ton, kallar beslutet "obegripligt" och "utan förvarning". Den tillade: "Det är emellertid inte i strid med de otaliga åtgärder som har vidtagits i Storbritannien och Europa under de senaste åren för att ostracise, skrika ner eller rent hindra arbete RT."

Eftersom RT började sända i Storbritannien cirka 10 år sedan, har Ofcom inspelad 13 överträdelser av sändningsreglerna Storbritannien. Det undersöktes i april för att anklaga den turkiska regeringen för folkmord mot kurderna.

David Clark, en före detta utrikesdepartementet rådgivare och ordförande i Ryssland Foundation, sade BBC: s kontor i Moskva skulle nu vara "i frontlinjen" för eventuella Kremlin repressalier.

"BBC är flaggskeppet brittiska program. Det är ett offentligt organ, men i den ryska åtanke är det en gren av staten och de kommer att se det som en proxy. De kommer att titta på sparka brittiska journalister från Ryssland, antar jag. "

Clark sade Kreml använde RT inte för raka propagandasyfte men "information krigföring".

"En ledtråd är i strap:" fråga mer. De försöker skapa förvirring och för att skapa ett klimat av intellektuell pessimism och nihilism genom att blanda genre av nyheter och direkt tillverkning. "

Han tillade: "Kanalen är utformad för att undergräva rationell debatt. Det är en flerskiktad sak och bara ett instrument som de använder. "

  • Denna artikel ändrades den 18 oktober för att rätta ett fel i antalet gånger RT har brutit brittiska sändningsregler, detta gjordes på grund av felaktiga uppgifter från Ofcom

Share This Post