Index / Media / Vecko Beast: Rightwing Institute of Public Affairs får något att säga till om ABC

Share This Post

Media

Vecko Beast: Rightwing Institute of Public Affairs får något att säga till om ABC

IPA, en välkänd kritiker av den nationella program, uppmanas att ha bidrag till en redaktionell granskning och Fairfax levererar en kunglig ursäkt till en saudisk prins Institute of Public Affairs sade 2014: "Endast privatisera ABC kommer att lösa de

Advertisement

IPA, en välkänd kritiker av den nationella program, uppmanas att ha bidrag till en redaktionell granskning och Fairfax levererar en kunglig ursäkt till en saudisk prins

Vecko Beast: Rightwing Institute of Public Affairs får något att säga till om ABC

Institute of Public Affairs sade 2014: "Endast privatisera ABC kommer att lösa den offentliga politiskt misslyckande som ser mer än $ 1 miljard av skattebetalarnas pengar årligen kampanj för vänster orsaker".
Foto: Joel Carrett / AAP

En oberoende redaktionell granskning av ABC: s verksamhet täckning har bjudit right tankesmedjan Institute of Public Affairs att sätta i en inlaga på vad den anser är fel med Aunty inställning till företagssektorn. Det är första gången granskare har krävt bidrag från utomstående, och det är kanske något överraskande att de har frågat en outfit som tror ABC bör privatiseras att ha en ingång.

Enligt en IPA rapport på ABC 2014: "Endast privatisera ABC kommer att lösa den offentliga politiskt misslyckande som ser mer än $ 1 miljard av skattebetalarnas pengar årligen kampanj för vänster orsaker."

Tidigare i år utsågs ABC ombord på tidigare ANZ vd Mike Smith och fd BBC program Kerry Blackburn att undersöka om det finns "märkbar partiskhet" för eller emot företag, och om ABC affärs nyheter och program erbjuds ett tillräckligt antal av de intervjuade och ämnen. Detta är den åttonde sådan översyn och kommer efter högprofilerade en journalist Ray Martin och tidigare SBS chef Shaun Brown leds in Q & A förra året.

Smith och Blackburn valde att be om bidrag från företag, fackföreningar och liknande så ABC redaktionschef, Alan Sunderland, skrev till IPA, bland andra, och bad om 1000 visdomsord. IPA var naturligtvis glad. Den thinktank chef för energi och innovationspolitik, Brett Hogan, sade att han var "glad att tvinga" när han fick brevet från Sunderland.

"Trots vår kritik, full kredit till ABC, förresten, för att be oss för en kommentar," Hogan berättade Weekly Beast.

IPA har redan passerat dom på ABC och en 2014 rapport om sin täckning av energisektorn slutsatsen var hopplöst partisk till förmån för förnybar energi: "ABC behandlade industrin för förnybar energi mycket positivt, kolindustrin ofördelaktigt, och kolskiktet gas (CSG) industri mycket negativt. "

Kungsblått

Det var en sådan romantisk historia. Prins Saud Bin Khalid Al-Faisal, smekmånad i Australien nyligen hade bokat ut 300-sätet O Bar vid Australien Square 11:30 till 03:00 för att enbart använda honom och hans nya fru, Sun-Herald livsstil reporter, Jenna Clarke, skrev.

Den "glamorösa, rena ätande par" ätit på Fraser Island krabba med komprimerad melon alkoholfri aperitif, en 400-grams ytterfilé på benet och en kopp te med två sockerarter, sade detaljerad rapport. Men på söndag sagodagen gick upp i lågor när papperet körde en ursäkt, säger prinsen hade aldrig varit i Australien, strunt till O Bar.

Vecko Beast: Rightwing Institute of Public Affairs får något att säga till om ABC

En indexsida för Sun-Herald författare Jenna Clarke, inklusive bit om den saudiska prinsen, Saud Bin Khalid Al-Faisal, bokning ut O Bar i Sydney, som var föremål för en senare korrigering. Foto: smh.com.au

"En artikel med rubriken" saudisk prins böcker ut Sydneys ikoniska O Bar för datum natt med fru "i förra veckans kolumn felaktigt namngiven Prins Saud Bin Khalid Al-Faisal som deltar en funktion vid O Bar. Fairfax Media erkänner att prins Saud aldrig har besökt Australien och ber om ursäkt för eventuella besvär som artikeln kan ha orsakat. "

Vänta. "Delta i en funktion vid O Bar"? Det var inte vad du rapporterade. Enligt Clarke prinsen hade "begärde O Bar vid Australien Square stängas för kvällen".

Vecko Beast frågade O Bar Michael Moore, som tycktes vara källa för berättelsen, som mysteriet diner var om inte prinsen. Han var ingen hjälp, helt enkelt säga: ". Så långt vi är oroade frågan är stängd och vi har ingen ytterligare kommentar"

Vi frågade också Sun-Herald redaktör, David Rood, och Clarke vad som hade gått fel och Rood skulle bara säga att han hade bett om ursäkt och det var i slutet av frågan. Men sagan lever vidare. Den skrevs upp av Daily Mail och Business Insider och deras versioner förblir på nätet.

Nötter och bult av Pell intervju

Det var en underlig fotnot till Andrew Bolt s resor i Rom förra veckan. Ursprungligen Bolt exklusiva intervju med kardinal George Pell, som körde live på Sky News på fredag ​​kväll, kommer att produceras av Simon Nasht, mannen bakom Bolt kommande ABC dokumentär jag kan ändra dig om erkännande.

Bolt filmar doc i år med inhemsk arbetskraft MP Linda Burney och det kommer skärmen på Aunty nästa år.

Vecko Beast: Rightwing Institute of Public Affairs får något att säga till om ABC

George Pell talar till Andrew Bolt i en exklusiv intervju på Sky på fredag ​​kväll. Foto: Sky

Innan Sky bekräftade att det skulle screena intervju förra veckan hörde Weekly Beast att Nasht hade erbjudit den till kommersiella programföretag för ett pris, men de hade knackat tillbaka.

Nasht berättade: "Nej, jag är inte involverad i något Andrew gör i Rom just nu. Vi talade för en tid sedan om hans erbjudande från Pell kontor om en potentiell intervju och jag utforskade den med några programföretag, men ingenting kom av det. Hans arrangemang med Sky och hans radionätet är hans eget arbete. "

Bädd av rosor för redunded journos?

Här på vecko Beast är vi alltid på utkik efter jobb för journalister som så många har förlorat deras på grund av den digitala revolutionen i nyheter och kollapsen av tryckt reklam. Denna vecka har vi upptäckt rubriken "madrass företag anställer journalister" i Wall Street Journal och var spännande.

Vad skulle journalister göra på en madrass företag? Tja, är den amerikanska start madrass varumärke Casper anställa journalister för en ny webbplats om värdig ämne sömn, och de har redan plockat upp några imponerande hack, inklusive en tidigare redaktör och chefredaktör för New York Observer och en av grundarna redaktör gawker.com, sade WSJ.

Detta är inte ovanligt. Företag överallt anställer journalister att skriva innehåll för sina varumärken och många lovar innehållet kommer att vara riktig journalistik och inte marknadsföring. Men juryn är fortfarande ute på det.

Casper kommunikations killen är orubblig hans madrass journalister utöva sitt hantverk ". Jag anställa journalister, inte marknadsförare"

Whelan tar hjulet på Sydney Morning Herald

Som en del av omstrukturering som såg avgång Age redaktör-in-chief, Andrew Holden, förra månaden, på torsdag Sydney Morning Herald utsåg nyhetschef - och tidigare bra helg redaktör - Judith Whelan, som sin andra kvinnliga redaktör efter Amanda Wilson, som var den första kvinnliga redaktören i tidningens 185-åriga historia.

Whelan största roll kommer dock inte vara att redigera dagstidning, som redaktörer traditionellt har gjort. I enlighet med den digitala tidsåldern, kommer hon att prioritera smh.com.au och övervaka papper, som kommer att redigeras av någon annan.

Herald redaktör-in-chief, Darren Goodsir, säger Whelan kommer att "övervaka genomförandet av omstrukturering, som syftar till att stärka Herald väsentliga framsteg inom digital journalistik".

Men det är inte alla i stora Herald drag. I fredags Goodsir valde att avbryta snarare än avskeda högavlönade veteranen kolumnist Paul Sheehan, men bara några dagar senare beslutade att två uppmärksammade författare var inte värt att spara från yxa.

Allt bakgrunden till Sheehan otroliga överlevnad mot alla odds på SMH kan hittas här i fantastiskt läsas av Richard Cooke. Wendy Harmer och John Birmingham, som delade samma utrymme i helgen papper, har ersatts av in-house författaren Jacqueline Maley som en kostnadsbesparande åtgärd. (Birmo kommer dock fortfarande visas i Fairfax Brisbane Times. Och Harmer är morgnar presentatör på ABC 702.)

Inte vara sämre, Australian meddelade också sin nya redaktör på torsdag, för att ersätta Clive Mathieson som lämnade förra månaden för ett jobb i NSW Premier Mike Baird kontor. Tar på jobbet för att driva nationella broadsheet är John Lehmann, en veteran News Corp reporter och redaktör som hade den tvivelaktiga äran att vara den sista redaktör för Kerry Packers tidskriften The Bulletin innan det stängdes. Lehmann, som tog lite ledigt för att arbeta i vinindustrin, har arbetat för Courier Mail, Daily Telegraph och Rupert Murdochs New York Post. Han svarar att med- Queens Paul Whittaker, Oz redaktör och chefredaktör.

Share This Post